fredag den 28. oktober 2016

10 spørgsmål #6: Michella Rasmussen



10 spørgsmål #6: Michella Rasmussen

Hvilken bog elskede du at få læst højt som barn?
Helt klart Lille ælling gik en tur. Det er den bog, jeg husker allerbedst fra dengang, jeg var lille. Jeg var helt vild med den! Den handler om en ælling, som bliver væk fra sin mor og søskende, og mens den prøver at finde tilbage, møder den en masse dyr på sin vej. Historien er rigtig sød, og måske er den en af grundene til, at jeg drømmer om en andedam i baghaven, når jeg engang flytter i hus!

Hvad er den første bog du selv læste?
Jeg kan faktisk ikke huske det, men det kunne godt være Peter Pedal eller Pelle Haleløs. De bøger læste jeg rigtig tit, men generelt elskede jeg at være på biblioteket og kigge i alle bøgerne. Jeg brugte stort set alle mine frikvarterer i de små klasser på skolebiblioteket, hvor jeg sad altid med næsen begravet i alverdens hyggelige bøger.

Din yndlingsbog som barn/ung?
Det var absolut Mette og Mikki-bøgerne af Dorte Roholte! Jeg var hestepige med stort h, og jeg læste altid de bøger om og om igen. Faktisk var jeg så glad for dem, at jeg selv begyndte at skrive mine egne hestehistorier, som var meget baseret på de bøger. Det blev til starten på mine mere seriøse skriverier, og det var også den første bog, jeg skrev færdig på computer. Da jeg blev lidt ældre, var det som mange andre Harry Potter-bøgerne, der opslugte mig fuldstændig. Så mine barndomsbøger var en god blanding af heste og magi.

Din yndlingsbog som voksen?
Jeg synes Anna og det franske kys er helt fantastisk. Det er ikke så meget sproget, men mere beskrivelserne af både Paris, følelserne og personerne. De var så godt beskrevet, at jeg levede mig fuldstændig ind i historien og ikke kunne slippe den igen, selvom jeg sad midt i en eksamensopgave med deadline lige om hjørnet. Jeg har ofte læst bøger, som handlede om noget mere dystert, og så var det bare dejligt at læse en medrivende feelgood-roman, hvor jeg så tydeligt kunne genkende følelsen af at være nyforelsket.

En bog du aldrig er blevet færdig med at læse og hvorfor.
Kafka på stranden blev jeg aldrig færdig med, og jeg har egentlig svært ved at forklare hvorfor. Som sådan kunne jeg godt lide det, jeg nåede at læse, men af en eller anden årsag gik jeg i stå og kom aldrig videre. Jeg husker at den måske var lidt underlig, men uden at det er negativt ment, og jeg har aldrig været god til hverken bøger eller film, som er mere komplekse i det.

En bog du har på din tbr-liste, men som du godt ved at du aldrig får læst.
Det må også være Kafka på stranden, selvom jeg ikke vil sige, at jeg aldrig får den læst. Der går nok bare rigtig lang tid, før jeg tager den ned fra hylden igen. Jeg vil rigtig gerne læse den en dag, for jeg synes det er vigtigt at udvide sin litterære horisont, hvis man kan sige sådan. Det er sjovt at læse ting, som normalt ikke er min stil, for engang imellem bliver jeg rigtig positivt overrasket og får en ganske særlig læseoplevelse ud af det.

Når du skal vælge hvad du vil læse, hvordan gør du så?
Jeg kan som regel godt lide at læse bøger til den målgruppe, som jeg selv skriver til i øjeblikket. Bøger inspirerer mig utrolig meget til at skrive, og hvis jeg læser ungdomsbøger får jeg lyst til at skrive på en ungdomsbog, og det kan være lidt skidt, hvis jeg er i gang med at skrive en børnebog. Men hvis jeg får anbefalet en bog, som lyder enormt spændende, bliver jeg alligevel så ivrig, at jeg er nødt til at læse den med det samme. Generelt elsker jeg at få bøger anbefalet, enten via venner eller bogbloggere, og det er primært sådan, jeg får idéer til nye bøger, jeg skal læse.

En bog der minder dig om et særligt tidspunkt i dit liv.
Hunger Games minder mig om en lejlighed, jeg engang boede i. Jeg læste bogen på én weekend, hvor jeg hyggede mig enormt meget. Når jeg ser Hunger Games på min bogreol, kan jeg tydeligt huske dengang, og jeg ser min gamle stue foran mig og kan helt fornemme, hvordan det var at bo i den lejlighed. Ellers minder Anna og det franske kys mig om dengang, jeg selv var nyforelsket. Følelserne og scenerne får mig til at huske mine egne oplevelser meget klart og bringer helt specielle minder frem. En fantastisk følelse! Det er sjovt som bøger både på den ene og den anden måde kan få gamle minder frem i én.

Jeg hørte Michael Jacksons "History"-album mens jeg læste Harry Potter og når jeg hører sange derfra, minder det mig om specielle scener i bogen. Har du det også sådan med noget musik?
Jeg læser aldrig samtidig med, at jeg hører musik, så det er faktisk ikke noget, jeg har prøvet. Jeg kender selvfølgelig alt til det med, at musik minder mig om nogle bestemte situationer i mit liv, og på den måde får nogle helt særlige følelser op i mig, men jeg har dog ikke prøvet, at det minder mig om bøger. Men jeg elsker at høre musik, så måske jeg skulle prøve at høre noget, når jeg læser næste gang.

Hvis du skulle anbefale mig en bog, hvilken skulle det så være?
Du har allerede læst de fleste af mine yndlingsbøger, men hvis du ikke har læst Under en strålende sol af Khaled Hosseini, kan den absolut anbefales. Det var en af de bøger, som jeg læste for at prøve noget helt nyt, og den rørte mig meget dybt, og historien sidder stadig klokkeklart i mig. Og det er netop de bøger, som stadig sidder i én flere år efter, man har læst dem, som er de allerbedste.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar