onsdag den 3. oktober 2018

Nora Roberts; Samleren [Anmeldereksemplar]

Nora Roberts; Samleren [Anmeldereksemplar modtaget som boggave af Flamingo]

Bagsidetekst:
Da Lila Emerson, forfatter og professionel huspasser ved et tilfælde bliver vidne til et mord, tager hendes liv en mørk drejning.

Politiet siger, at hans bror er morder, men Ashton Archer ved at Oliver aldrig kunne finde på at slå nogen ihjel. Han overtaler Lila, forbrydelsens eneste øjenvidne, til at hjælpe ham med at opklare, hvad der virkelig skete. Ash er kunstmaler og ved med det samme, at Lila skal være hans næste motiv, og jo mere han lærer hende at kende, jo mere overbevist bliver han om, at hun skal være meget mere end det. Men Lila er vant til at klare alting selv og er ikke nem at overtale til at give ham og kærligheden en chance.

Sammen rejser Ash og Lila på tværs af verden i jagten på sandheden - fra New Yorks tætpakkede gader til Firenzes brostensbelagte plazaer. Deres efterforskning bringer dem ind i en eksklusiv kreds af kunstsamlere, hvor uvurderlige antikviteter bliver købt, solgt, spillet borg og stjålet - hvor det, du ejer, er den, du er, og hvor det, du begærer, bliver en dødbringende besættelse ...

Jeg indrømmer gerne at jeg ikke havde troet at jeg nogensinde skulle læse noget af Nora Roberts. Jeg havde den ide i mit hoved at det var triviellitteratur, at målgruppen var modne kvinder og at jeg ikke ville finde det særlig spændende, at læse. Jeg har taget fejl. Det kan godt være andre stadig ser på det sådan, men jeg vil nu nok mene at min mening om hendes bøger er ændret. Nu har jeg kun læst to af hendes bøger, men det bliver ikke de sidste.

Noget af det jeg holdt virkelig meget af ved bogen - og som jeg faktisk også fandt rimelig irriterende, var hendes evne til at beskrive omgivelserne som personerne befinder sig. Jeg kunne sagtens se New Yorks travle gader, høje huse og mylderet af mennesker for mit indre blik. Ligesom jeg sagtens kunne forestille mig hvordan de smalle brostensgader med små butikker, cafeer og det næsten eventyrlige lys, så ud i Firenze - selvom jeg ikke har været der. Jeg sætter virkelig sådanne beskrivelser højt, da det er med til at gøre bogen mere virkelig. Dog bliver det til mange beskrivelser når personerne befinder sig så mange forskellige steder. Vi er i flere forskellige byer og huse, og alting er meget detaljeret beskrevet. Det kan godt give lidt overflod af informationer, jeg ved ikke om jeg lagde ekstra meget mærke til dem, fordi jeg har hørt det meste af bogen som lydbog. Det irriterende mig ikke så meget, så jeg opgav at læse videre, men jeg bed nok ikke helt så meget mærke til netop de detaljer til slut. Måske også fordi handlingen virkelig tager fart hen mod slutningen. Jeg havde forventet en langt mere spændende historie om netop jagten på den kunstgenstand som Oliver er kommet i besiddelse af, men jagten bliver først rigtig interessant til slut. Jeg savnede lidt noget mere aktion undervejs. Jeg blev ikke lullet i søvn eller noget, men der måtte godt være sket lidt mere på kunstfronten. Der skete dog masser af andet undervejs: Lila skal males, hendes veninde bliver bestjålet og møder en gammel flamme, så det spor skal vi også lige følge. Der er lejemorderen, som går efter souvenirs når hun dræber og håndlangeren med det hidsige temperament. Der er nok at holde styr på, på de 500 sider. Det er ikke kedeligt.

Nora Roberts' sprog har et godt flow, og hun skriver med et godt indblik i de karakterer som hun har skabt. Jeg kan godt lide at personernes træk er så tydelige: Lila, der vil klare sig selv, men samtidig er utrolig nysgerrig på alt hvad der rør sig omkring hende og inderst inde vil hun gerne have en der kan sige hende lidt imod og stadig elske. Ash, der er vant til at folk gør hvad han siger og som ikke er vant til at kæmpe så hårdt for det han gerne vil have. Julie, pigen der lod sin store kærlighed gå, og som har omgivet sig med dyre tasker, sko, parfume og alt andet materiel luksus i stedet for at finde ham og få ham tilbage. Luke, bageren der tør tage kampen op for Julie og som, selvom han er et ordentligt brød, er blød som smør (hæhæ!). Jang (XX), lejemorderen med smag for dyre ting og som uden samvittighed gør hvad hun får besked på. XX, der omgiver sig selv med kunst, som var det altafgørende for hans liv, men egentlig så har han ingenting. Alle disse personer bliver flettet sammen og selvom det måske lyder forvirrende, så spiller det hele bare rigtig godt sammen.

Udover at få en god historie, får vi også et historisk indblik i en verden som få kender. Jeg kendte den i hvert fald ikke, og fandt alt det vi lærer om Rusland, zarene og deres kunst, meget spændende. Den har lidt samme følelse som "Ikonen" af danske Nina Vad Holtum - her er der nemlig også kræset om detaljerne omkring mad, drikke og ikke mindst kunsten.

Hvis du vil underholdes med en spændende fortælling om forsvunden kunst, om mord, kærlighed og drama, så vil jeg varmt anbefale denne bog. Hvis du bare vil læse en god bog, så vil jeg også anbefale den!

Bogen er modtaget som overraskelses pakke fra Flamingo.

Fakta:
Forlag: Flamingo
Original titel: The Collector
Udgivet i: 2014 (på engelsk) og 2018 (på dansk)
Antal sider: 504
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar