fredag den 11. oktober 2019

Nicole Boyle Rødtnes; Den sorte enkes by [Anmeldereksemplar]

Nicole Boyle Rødtnes; Den sorte enkes by (Rød og blå, #1) [Anmeldereksemplar fra Alvilda)

Bagsidetekst:
Velkommen til Viduana, hvor forelskelse er forbudt, og ethvert forsøg på flugt straffes med døden.

Clara er lige fyldt 18 år og er nu tvunget til at deltage i forplantningspligten.

Silas lever under slavelignende tilstande i mændenes kvarter. Han vil gerne ændre byen, men det kræver et ubærligt offer at få indflydelse.

Emmas mor dør, og hun må flytte ind hos sin bedstemor, den sorte enke, som regerer Viduana med hård hånd. Men Emma skjuler en hemmelighed, der kan koste hende livet.

Jeg er kæmpe fan af Nicole og hendes skrivefærdigheder! Hun skriver godt ligegyldigt om det er letlæsning, realistiske ungdomsbøger eller dystopiske fortællinger. Jeg har efterhånden læst en del af hendes bøger og hendes fantasi overrasker mig hver gang.

Jeg var inviteret til releasefest for "Den sorte enkes by" og forlaget havde virkelig gjort noget ud af det. Det foregik i en gammel kirke, hvor der var mørk belysning. Alle kvinder havde røde kapper på og mændene blå - for sådan er det i bogen. Kvinderne må gå på de røde brosten, mændene på de blå. Der var forskellige installationer fra fx kvindernes og mændenes arbejdsopgaver. Fra hvordan de bliver straffet hvis de er ulydige mod Viduana og en der symboliserede hvordan forplantningspligten blev håndhævet. Det var virkelig gennemført og gav et godt indblik i dette samfund som Nicole har skabt. Et samfund hvor det er kvinderne der bestemmer, mændene er der groft sagt kun for at agere håndværkere, hær og sæddonere. Et omvendt samfund af fra hvad vi kender i "Handmaid's Tale", men det fungerer.

Jeg læste bogen på en formiddag. Jeg kunne slet ikke slippe den igen, måtte bare vide hvad der sker på næste side. Det er utrolig spændende, medrivende og virkelig skræmmende læsning. Det går lige i hjertet og som læser sidder vi næsten konstant med ondt i maven over hvad der nu skal ske og de uretfærdigheder som personerne udsættes for.

De tre hovedpersoners liv flettes ind i hinanden og jeg glæder mig meget til at se hvad der sker i de næste to bind - vi efterlades med en cliffhanger, som Nicole så godt kan lide (det gør hun konstant i "Ilttyv"!). Deres stemmer er dog meget forskellige og igen viser Nicole talent ved at kunne skrive lige godt om det er en dreng eller pige der er hovedperson. Alle tre stemmer giver et billede af et samfund der på overfladen fungerer, men piller man i det pæne og polerede, begynder sandheden at skinne igennem. Ideen med Viduana var nok god nok, men måske skal der forandring til. Nu er det op til Clara, Silas og Emma at finde ud af hvor meget de vil ofre for at opnå disse forandringer.

For mig er "Den sorte enkes by" den bedste bog Nicole har skrevet - og det er stort at sige, når der er så mange gode bøger at vælge i mellem. Den her er dog noget helt særligt. Jeg ved ikke helt hvad det er, men alting spiller bare virkelig godt sammen og går op i en højere enhed. Det er hele er gennemført og helstøbt. Jeg er total hooked og kan slet ikke vente til de næste bind kommer!

Tak til Alvilda for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: Alvilda
Udgivet i: 2019
Antal sider: 440
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar