fredag den 13. juni 2014

Veronica Roth; Divergent - Afvigeren


Veronica Roth; Divergent - Afvigeren (Divergent, #1)

Tris lever i en postapokalyptisk verden, hvor samfundet er inddelt i fem faktioner.

Som 16-årig skal hun vælge, hvor hun hører til. Hendes valg vil diktere hendes venner, hendes idealer, hendes tilværelse. Det er et valg for livet.

I sjældne tilfælde er der nogen, der falder uden for kategori.

Hun er afviger. Hendes liv er i fare.

Denne serie har længe været på min to-read liste, og da den kom som film havde jeg egentlig håbet jeg kunne nå at læse den inden jeg skulle se den i biffen. Det nåede jeg så ikke, men nu har jeg læst den, så må vente med filmen til den kommer på dvd.

Jeg er dybt fascineret over denne bog - slugte den råt. Den er virkelig god! Spændende. Det er en interessant problematik vi står overfor. Vi er i en verden, hvor alle mennesker er opdelt i faktioner - puritanerne, sanddru, facifisterne, intelligentsia, skytsenglene. Hvis man ikke passer ind i en af dem, er man faktionløs.

Tris skal vælge hvor hun vil høre til resten af sit liv. Hun er født og opvokset hos puritanerne med sine forældre og sin bror. Under egenthedsprøverne er hendes resultat foruroligende - hendes valg passer på flere end en faktion - hun er divergent! Hvilket kan koste hende livet hvis de forkerte mennesker opdager det.

Da dagen kommer for hendes valg, skifter hun faktion - fra puritaner til skytsengel. Fra rolig til vild. Det kommer til at koste hende blod, sved og tårer at komme igennem optagelsesprogrammet, og selvom hun får venner, føler hun sig stadig udenfor. Med hjælp fra Four bliver hun klogere på hvad hun er og hvad hun er i stand til.

Tris og Four opdager at der er en krig under opsejling, men før de kan nå at advare de andre, bliver de tvunget ud hvor ingen af dem kan bunde og de må træffe valg der kan få katastrofale konsekvenser!

Jeg kan slet ikke vente med af få fat i bog 2! Det er virkelig en bog der har grebet mig - det er længe siden at en ungdoms fantasybog har fascineret mig så meget. Hvis du er kørt død i vampyrbøgerne, så er det her en glimrende afvigelse.

Fakta:
Forlag: Alvilda
Udgivet i 2011
Original titel: Divergent
Antal sider: 430
Læst på dansk
Målgruppe: Teenager/young adult

Ingen kommentarer:

Send en kommentar