tirsdag den 26. november 2019

BogForum 2019! [Sponsoreret]

BogForum 2019 [Sponsoreret/presseadgang]

Bogposen på billedet beskriver meget godt hvordan BogForum var i år. Det var overvældende. Spændende. Larmende. Nervepirrende. Lærerigt og meget mere. For første gang nogensinde skulle jeg også selv interviewe en forfatter - gisp!

Men lad mig nu ikke tage glæderne på forskud. I dette indlæg vil jeg fortælle om mine tre dage på BogForum!

Fredag
Fredag morgen blev de sidste ting pakket i kufferten og min gode kammerat, Jens, kørte mig til lufthavnen, da han havde lånt min bil, men det er en lang og slet ikke nødvendig historie. I lufthavnen mødte jeg flere af mine kollegaer - det var næsten et Aalborg Bibliotekerne fyldt fly.

Da vi ankom til Bella Sky, fik vi vores bagage tjekket ind og så glædede vi os over den korte vej over til BogForums indgang, men sådan skulle det ikke gå. Der var ingen af os der var klar over at indgangen var flyttet og at vi nu skulle gå lidt længere end forventet og så i kø - for vi vidste ikke om der ville være en presse adgang. Det var meget forvirrende!

Det første jeg hørte var Malene Sølvsten der fortalte om "Livets blod" og "Ravnenes hvisken" sammen med Steffen Larsen. Efterfølgende snakkede Sarah Engell, Sanne Munk Jensen, Sabine Lemire og Malene Sølvsten om at have skrevet bøger med stærke kvindelige hovedpersoner - det var meget spændende at høre.


Så hørte jeg Johan Olsen fortrælle om sin nye bog "Hvad er et æg?" og det var meget mere underholdende end jeg havde forestillet mig - jeg hørte ham sidste år snakke med forfatterne til tegneserien om Marie Curie, og det var også rigtig spændende.

Herefter gik turen til Boris Hansens frygtede og underholdende fantasyquiz. Der var spørgsmål i kategorien "Fra bagsidetekst til titel", "Dansk fantasy", "Magiske tal" og "Både og" - det var virkelig sjovt, men også lidt svært. Jeg var temaet op med Kristine og vi fik 13 rigtige ud af 20. Ikke helt godt, men heller ikke helt dårligt.

Jeg nåede også at høre Gry Kappel Jensen fortælle om "Roser og violer" og sige hej til andre af Turbines fantasyforfattere, da de holdt "meet and greet".

Vi fandt vores frakker frem og gik den korte tur ned til Metroen, for fredag aften skulle jeg og dem jeg fulgtes med til releaseparty på Malene Sølvstens "Livets blod"! Det skulle foregå i helt særlige rammer, som passede perfekt til lejligheden. Elias, bogens hovedperson, er nemlig både læge, apoteker, alkymist og videnskabsmand. Derfor blev festen holdt på Medicinsk Museion - et sted jeg aldrig har været, men som jeg helt sikkert skal besøge igen. Det lod til at være et virkelig spændende sted.



Malene fortalte om bogen, læste op og svarede på spørgsmål. Herefter havde Gyldendal lavet en lille quiz og man kunne få signeret "Livets blod". Det var virkelig en helt igennem fantastisk spændende og interessant aften.

Lørdag
Lørdag formiddag var jeg inviteret til bloggerbrunch sammen med CarlsenPuls, Sarah Engell og Patrick Ness. Sarah fortalte om sin nyeste udgivelse, "Mindre end en kilometer væk", som er en novellesamling. Hun læste også op og pirrede vores nysgerrighed. Samtidig fortalte hun om det hun arbejder på lige nu og svarede på spørgsmål.

Patrick Ness snakkede med Kathrine om sit forfatterskab, om "Chaos Walking" og om at skrive ungdomsbøger. Bagefter svarede han også på spørgsmål og vi også mulighed for et billede og en signatur. Jeg oplevede ham også sidste gang han var på BogForum og det var virkelig en skøn oplevelse - det var dette bestemt også. Han er en gudsbenået forfatter og en virkelig rar mand!


Herefter gik vi mest rundt og hørte lidt forskelligt, bl.a. Patrick Ness på scenen ved Lindhardt & Ringhof, købte bøger og fik dem signeret. Mit hoved var ikke til så meget andet, da jeg selv skulle på scenen for første gang lørdag eftermiddag.

Jeg skulle snakke med Nicole Boyle Rødtnes om hendes nye bog, "Den sorte enkes by", og selvom jeg vidste at det nok skulle gå - var jeg alligevel lidt nervøs. Heldigvis gik det rigtig fint - har jeg i hvert fald fået at vide af andre og Nicole synes også det var en god oplevelse (det skrev hun i hvert fald bagefter).


Efter det var vi ved at være trætte, så vi gik egentlig bare lidt rundt igen - vi hørte Ness en gang til og vi snakkede med et par forlagsfolk og forfattere. Så gik vi ud og så Plusbogs annoncering af "Danmarks bedste bogblogger" og "Årets forfatter". Prisen gik til Maria der står for "Book me up, Scotty!" og Sara Blædel.

Vi gik tilbage på Bella Sky og smed os på vores senge, bestilte roomservice og stenede tv - det var fantastisk afslappende!

Søndag
Puha, tænkte vi - endnu en dag! At være på BogForum er lidt som at være til fest. Vi havde tømmermænd, bogtømmermænd og vores kroppe var trætte. Vi besluttede os for at gå derover og kigge, få en signatur i de to bøger vi manglede og så blev vi egentlig enige om at tage ud i lufthavnen. Jeg skulle flyve 15:10 og Anne Mette (som jeg havde fulgtes og sovet med) skulle med toget hjem. Jeg fik tjekket min kuffert ind - jeg måtte kun have 20 kg. med i indchecket bagage - min vejede 19,8! Pyha - tæt på!

Efter indcheckning og afsked, fandt jeg ud til den gate jeg skulle flyve fra og satte mig ned. Jeg spiste lidt og læste den bog jeg skulle skrive lektør på til dagen efter og ellers nød jeg faktisk bare roen.

BogForum er et overflødighedshorn af arrangementer, samtaler, interviews og meget mere med forfattere, bogelskere og bogfolk. Der er run på alle tre dage og det er næsten Roskilde Festival - bare med bøger, så træt er man bagefter.

Det er dog også de fedeste dage at være med til! Det glæder mig hvert år at se så mange støtte op om bogen og læsning. Det er også skønt at snakke med andre der elsker bøger ligeså meget som mig. Snakke med andre bogbloggere, de søde folk hos forlagene der sender os bøger og ikke mindst de dygtige forfattere der giver os alle historierne!


Tak for i år BogForum! Vi ses!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar