torsdag den 23. april 2020

Mads Schack-Lindhardt; Qul Sasas skygger [Anmeldereksemplar]

Mads Schack-Lindhardt; Qul Sasas Skygger (Stjernekrønikerne, #3) [Anmeldereksemplar fra DreamLitt]

Bagsidetekst:
Det siges, at der findes en underverden i Tir-Nâzral. En skyggeverden gemt i mørket mellem rødderne. Et sted uden lys med monstre, ældgammel glemt magi og dystre steder, hvor ondskaben regerer.

Thiyaranah er forsvundet, og det eneste spor, Sebastian har, er hendes blodige øreflip samt to ord på et stykke pergament.

I sin søgen efter hende støder Sebastian og Storm på en gammel kult, som De Unavngivne i sin brugte til at jagte Udsendige, der misbrugte deres beføjelser. De hvirvles ind i en hæsblæsende jagt i dybet under det enorme træ, hvor det går op for Sebastian, at ikke alt i Tir-Nâzral er, som det ser ud til.

Selvom jeg faktisk har læst den her historie før - jeg var betalæser på den - så er det altså en anden oplevelse at sidde med en rigtig bog, frem for udskrevne A4 sider. Opsætning, font og hele det fysiske udtryk er en vigtig del af en læseoplevelse. Og forsiderne på Mads' serie er virkelig flotte og stemningsfulde - man er ikke i tvivl om at det er noget dystert fantasy man giver sig i kast med.

Tredje bind i historien om Sebastians eventyr i Tir-Nâzral, er en mørk affære - den foregår i underverdenen hvor Sebastian er på jagt efter Thiyaranah, der er blevet kidnappet af en hemmelig kult. Sebastian og Storm kommer i mange vaskeligheder undervejs og de møder nye personer, der ikke nødvendigvis vil dem noget godt.

Sebastian bliver presset til det yderste og flere gange undervejs tvivler han på om han egentlig kan klare det. Jeg kan godt lide udviklingen af Sebastians karakter - inderst inde er han jo bare en stor teenager, men han har fået en stor skæbne. Han er ikke bare er helten, der kan klare alting og det er forfriskende. Han er usikker på sig selv, bliver utålmodig og til tider ret irriterende - præcis som enhver anden helt almindelig dreng. Men han tager også ansvar og vil gerne gøre det rigtige.

Som i de andre historier krydres den mørke fortælling med en god gang sort humor og jeg er elsker samspillet mellem Sebastian og Storm. Selvom de har deres uoverensstemmelser, ved jeg at de vil gøre hvad som helst for hinanden. Humoren mellem dem fylder meget, men det bliver aldrig kikset eller for kliche-agtigt. Det tager ikke overhånd og det er jeg glad for - for det ville ikke gøre noget godt for historien.

Der er efterhånden rigtig mange danske fantasyforfattere der udgiver virkelig solide fortællinger. Mads er en af dem. Jeg er dybt imponeret over at han kan holde styr på alle de tråde han spinder og jeg er meget spændt på hvordan det hele skal flettes sammen til sidst. Samtidig formår han at skrive fantasy så alle kan være med - det er ikke blot til unge læsere. Jeg synes bestemt også voksne får noget ud af historien. Om ikke andet, så en virkelig god og underholdende læseoplevelse.

Jeg er klar til flere eventyr med Sebastian og Storm og jeg er overbevist om at det ikke bliver kedeligt!

Tak til DreamLitt for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: DreamLitt
Udgivet i: 2019
Antal sider: 373
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar