tirsdag den 23. november 2021

Jakob Leth; Kapløbet om jættekvindens våben og De dødes skib [Anmeldereksemplar]


Jakob Leth; Kapløbet om jættekvindens våben og De dødes skib (Når runesten revner, #1 og #2)[Anmeldereksemplar]

Bagsidetekst på "Kapløbet om jættekvindens våben":
I tusind år har freden mellem jætternes, gudernes og menneskenes verdener været sikret af murene imellem dem. Murene er dog begyndt at smuldre, og genforningen af de tre verdener er nu tættere på end nogensinde før. En altomfattende krig lurer, hvor solen vil slukkes, jorden vil brænde og alle vil dø. Ragnarok, kort fortalt. Alt dette ved Jonas ikke noget om. Det eneste, han ved, er, at Freja, den nye pige i klassen, er den flotteste pige, han nogensinde har set. Freja er dog ikke den, hun giver sig ud for at være, og snart er Jonas og hans ven Omid viklet ind i et kapløb, som de knap nok forstår meninge med med. Et kapløb, der skal forhindre genforeningen og redde verdenerne. Et kapløb, hvor de skal kæmpe mod fanatikere og monstre. Et kapløb om jættekvindens våben.

Ok, indrømmet – jeg har haft den her (altså bind et) til at stå i et godt stykke tid, og jeg var virkelig ambivalent for at skulle gå i gang. Jeg ved godt at man ikke skal dømme en bog på dens cover og jeg undskylder meget, men forsiden til første bind er simpelthen gyselig. Farvespil, personer, komposition. Ja, det hele faktisk. Puha. Bind to er lidt bedre, men stadig ikke sådan at jeg jubler. Undskyld!

Samtidig er der noget med sproget. Jeg ved ikke om der ikke er læst korrektur på dem, men der er nogle steder hvor det halter – og ja, jeg ved godt at jeg er ældre end målgruppen (12-14 år), men derfor må sproget gerne være i orden. Jeg synes heller ikke vi kommer tæt nok på hovedpersonerne, Jonas og Omid – jeg ville gerne have haft lidt mere kød på dem. De føles lidt som om de er bipersoner i deres egen historie og jeg blev aldrig rigtig investeret i dem.

Men! Når det så er sagt, så er det to meget spændende og medrivende fortællinger om nordisk mytologi, om Ragnarok, om skæbneveje, venskaber og jalousi. Spændingen stiger støt jo længere ind i historien vi kommer og jo flere (dårlige) valg vores hovedpersoner træffer. Især i bog to, ”De dødes skib” kommer Jonas og Omids venskab virkelig på prøve og det minder næsten om da Harry og Ron bliver uvenner og har svært ved at tilgive hinanden.

Hvis man er til spænding, nordisk mytologi og en tempofyldt historie, kan man godt sætte ”Når runesten revner” på listen – man skal ikke lade sig narre af coveret, historien indeni er faktisk ganske glimrende – hvis man ser bort fra skønhedsfejlene, påpeget ovenfor. Måske eventuelle nye udgaver, kunne få en flottere forside?

Tak til forfatter for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Mellemgaard
Udgivet i: "Kapløbet om jættekvindens våben" i 2019 og "De dødes skib" i 2021
Antal sider: "Kapløbet om jættekvindens våben" har 221 sider og "De dødes skib" har 280 sider
4 ud af 6 stjerner samlet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar