onsdag den 12. oktober 2022

Mads Schack-Lindhardt; Kalanthas hjerte [Anmeldereksemplar]

Mads Schack-Lindhardt; Kalanthas hjerte (Stjernekrønikerne, #6) [Anmeldereksemplar]

Bagsidetekst:
Ulva mærker livet rinde ud og vækker et urgammelt ritual til live.

Sammen med en gammel fjende tvinges Sebastian til at undergå en test, der kan besegle Tir-Nâzrals fremtid. Tør han skubbe gammelt nag til side og stole på en, der før har forrådt ham, når det gælder det majestætiske træs overlevelse?

Samtidig er forholdet til De Unavngivne nået til punkt, hvor et opgør er uundgåeligt. Men hvad kan Sebastian gøre alene mod de maskerede ledere af portalernes verden?

Vil Tir-Nâzral lide samme skæbne som Naesala, sin skabelsesverden, og bukke under i kampen mellem Evendale og Tazkaran?


Sidste bind i Mads’ storslåede historie om Sebastian og Storm (trist emoji) og hvilket bind!

Jeg føler jeg har været med helt fra den spæde start af denne historie. Jeg har stadig den første bog i den gamle udgave, fra Mellemgaard og med en anden forside. Jeg var så heldig at få lov til at være betalæser på bog to og tre og har læst alle bøgerne med stor fornøjelse.

Derfor var det også ambivalent at gå i gang med sidste bog. For kunne den leve op til mine forventninger? Og hvordan ville Mads få bundet knude på alle de tråde han har spundet i gennem de foregående fem bøger?

Lad mig lige slå fast: det er en virkelig god bog! Som i virkelig god.

Noget af det jeg elsker mest ved denne serie er humoren og Sebastians forhold til hans medkarakterer – især Storm. Godt nok bliver der mindre humor jo længere ind i serien vi er kommet, men den er der stadig og er med til at lette en, til tider ret dyster stemning.

Derudover er jeg virkelig fascineret af Mads’ måde at skrive en historie på. Iderigdommen og world building er helt i top. Han formår, selv med en kompliceret historie, at skabe et godt flow og en historie der er svær at slippe.

I dette sidste bind må Sebastian og Storm ud på den sidste prøve fra Ulva. En prøve som mange før ham har været igennem – men som ingen har klaret. Igen bliver Sebastian presset til det yderste og nu er det hele Tir-Nâzral der afhænger af ham – og en fjende, som han nu skal lære at stole på.

Jeg synes Mads får slået knude på de mange tråde på en rigtig god måde. Det er en stor historie at holde styr på, men Mads gør det rigtig godt … og så vil jeg ikke snakke yderligere om slutningen … (!!!)

”Stjernekrønikerne” er dansk fantasy i absolut topklasse. Jeg er stor fan – og selvom Mads har sagt at han ikke vil skrive mere, så håber jeg at han skifter mening!

Tak til Mads for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: DreamLitt
Udgivet i: 2022
Antal sider: 445
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar