fredag den 10. februar 2017

10 spørgsmål #14: Kathrine Bach Pachniuk

10 spørgsmål #14: Kathrine Bach Pachniuk

Hvilken bog elskede du at få læst højt som barn?
Jeg var helt vild med Skrumpen og jeg husker ikke at få læst andre op. Jeg læste oftere selv end fik læst højt.

Hvad er den første bog du selv læste?
Jeg lærte at læse ved hjælp af gamle Anders And blade. Men den første ægte tykke bog jeg husker at have læst var Dystopia af Dennis Jürgensen, da jeg var omkring 9 måske. Stadig en af mine absolutte favoritter.

Din yndlingsbog som barn/ung?
Se ovenstående. Men udover den var jeg besat af Stephen King fra jeg var 11 og The Stand er en af de bøger jeg har flest gange.

Din yndlingsbog som voksen?
Det kommer an på mit humør. Jeg kunne umuligt vælge en – men hvis jeg nu SKULLE så er det sjovt nok en YA-trilogi. Hunger Games. Jeg læste den første gang som 30-årig og jeg ved ikke hvordan jeg levede uden den.

En bog du aldrig er blevet færdig med at læse og hvorfor.
Jeg fakede mig igennem en større engelsk opgave om D.H. Lawrences Women in Love i gymnasiet. Jeg havde læst om den i en Stephen King bog og tænkte jeg gerne ville være sådan en, der skrev opgaver om tunge klassiske værker. Hold nu snooze-fest, hvor jeg kedede mig, og jeg fik aldrig læst den færdig. Jeg fik stadig 10. Jeg er god til at fake.

En bog du har på din tbr-liste, men som du godt ved at du aldrig får læst.
…Jane Austen. Ej, jeg håber stadig, jeg kommer igennem bare en af hendes bøger og at det måske vækker min interesse for hende…men det er lidt en Lawrence situation, er jeg bange for.

Når du skal vælge hvad du vil læse, hvordan gør du så?
Browser mine reoler og går efter mavefornemmelse. Eller dårlig samvittighed hvis jeg har haft anmeldereksemplarer liggende længe.

En bog der minder dig om et særligt tidspunkt i dit liv.
Lang historie ekstremt kort, men Radiator (Jan Sonnergaard) ramte mig på et meget forvirret og ikke særlig godt tidspunkt i mit liv.

Jeg hørte Michael Jacksons "History"-album mens jeg læste Harry Potter og når jeg hører sange derfra, minder det mig om specielle scener i bogen. Har du det også sådan med noget musik?
Igen, The Stand.  En sommer læste jeg den en million gange i træk, mens jeg hørte den samme That’s what I call music, eller sådan noget i den stil – jeg kan desværre ikke huske hverken årgang eller den rigtige titel, men hver gang jeg hører visse tracks fra den bringer det mig tilbage til dengang, fx The Connells 74-75 og Oasis Live forever.

Hvis du skulle anbefale mig en bog, hvilken skulle det så være?

Det er svært for du er selv bibliotekar og bogblogger så du har læst en del allerede, men efter at have stalket din Goodreads ser det ud til at vi har nogenlunde samme smag, og at du ikke har læst Throne of Glass endnu. Det er en af de serier, hvor jeg faktisk anbefaler man starter med novellerne først. Og jeg var skeptisk indtil bog 3 – jeg kunne simpelthen ikke få hovedpersonen til at give mening – men de er så fedt skrevet og med virkelig gode karakterer. Og så giver det hele pludselig mening og bliver 1000% mere badass. Så ja. Throne of Glass. Og start gerne med The Assassin’s Blade.

Find Kathrine her:

Blog: https://bibliotekattensboeger.com/
Instagram: https://www.instagram.com/bibliotekat/
Twitter: https://twitter.com/Bibliotekat1 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar