mandag den 20. marts 2017

Benni Bødker; Vilkacis 1 + 2

Benni Bødker; Vilkacis 1 + 2

Under en blodrød måne (Vilkacis, #1)
I Mikelis' landsby ligger sneen tungt overalt. Ulvene hærger i skoven og kæmper med menneske om den sidste føde. Men den største trussel er vilkacis - blodtørstige bæster, der både er ulve og mennesker. Og en dag kommer de alt for tæt på Mikelis og hans familie ...

Ind i ulveskoven (Vilkacis, #2)
Mikelis har mistet begge sine forældre til de frygtelige vilkacis. Nu er han en af de frændeløse. En af dem, der ikke hører til noget sted. I sin desperation flygter han ind i ulveskoven. Derind, hvor de blodtørstige varulve hærger, og man er fortabt, hvis man er alene ...

Jeg må krybe til korset og indrømme at jeg ikke har læst så meget af Benni Bødker som jeg måske burde - min profession og fritidsinteresse in mente. Jeg har dog læst de første bind af "Nattens børn"-serien, og det er helt klart en serie jeg vil læse færdig. Det er en serie fyldt med mystik, drama og en hårrejsende spændende fortælling. "Vilkacis" er ligeså spændende!

Vi fortsætter den dystre stemning som der er i "Nattens børn", hvor det nu handler om varulve i stedet for vampyrer. Det er dog ingen romantisering af begrebet varulve, som ellers er blevet dyrket meget i litteraturen de sidste år, men derimod en mere brutal og skræmmende historie der har rødder i de nordiske sagn om varulve.

I en horror-lignende stil, bliver stemningen bygget op og som læser kan man kun se til, mens Mikelis kommer ud på dybere og dybere vand for at overleve. Det er spændende og medrivende, og selvom jeg er en del over målgruppens alder, blev jeg alligevel grebet af stemningen og historien. Jeg har en nagende fornemmelse af, at det ikke ender godt ...

Det er dog ikke kun en historie der vil være skræmmende og uhyggelig. Selvom historien vil give dig gåsehud og hjertebanken, tager forfatteren også temaer som ensomhed, fællesskab, tvivl og umulige valg op. De utrolig smukke, simple og skraverede sort/hvid tegninger er blot med til at underbygge historien og stemningen. Et must-read for unge horror-elskere!

Tak til forfatteren for anmeldereksemplar.


Fakta:
Forlag: Corto
Udgivet i: 2016
Antal sider: Under en blodrød måne - 95 sider; Ind i ulveskoven - 90 sider
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar