mandag den 1. januar 2018

Året der gik - 2017

Året der gik - 2017

Kalenderen siger nu 2018 og jeg vil i dette indlæg forsøge at gøre status for læseåret 2017. Hvad det bragte mig at læseoplevelser - både gode og dårlige. Hvad jeg har oplevet som blogger - både det gode og det dårlige. Hvad min plan er med bloggen i 2018 - for der vil ske lidt ændringer. Jeg vil også nævne et par bøger jeg glæder mig helt vildt meget til at læse i 2018. Mine forventninger til at 2018 bliver endnu et fantastisk læseår er skuret helt op!

Jeg vil vente lidt med udnævnelserne af bøger som jeg synes har været de bedste i år. For først vil jeg gerne sige et kæmpe stort tak til alle forlag og forfattere for at ville samarbejde med mig. Jeg bliver rørt hver gang jeg får en mail eller overraskelsespakke fra jer. Jeg bliver varm om hjertet når mine anmeldelser deles videre på jeres sider og når I reposter mine billeder fra Instagram. Tusind tak! Samtidig vil jeg gerne sige tak for at I altid er smilende, imødekommende og søde når jeg har mødt jer til messer - her især BogForum - det er så stort for mig at blive genkendt! Det må betyde at jeg gør noget rigtigt med min blog. Det er dog ikke lyserødt det hele. 2017 har også været året hvor vi bloggere blev pålagt at skulle skrive "Reklame/Sponsoreret" i vores indlæg - hvilket vi var rigtig kede af, da det godt kan give en negativ klang. Heldigvis er det blevet lavet om, så det skal vi ikke mere - jeg tror dog at jeg bliver ved med det alligevel. Nu har jeg jo vænnet mig til at gøre det og jeg synes faktisk det gør det klart for læserne hvilke bøger jeg modtager fra jer og hvilke jeg selv køber. Samtidig var det også året hvor flere af os bogbloggere følte os urimeligt behandlet af et bestemt forlag - desværre er det samarbejde slut for mit vedkommende. Jeg ved at flere af os lige trækker vejret en ekstra gang når vi tænker tilbage og ryster på hovedet over at det kom så langt. Jeg er kommet videre, selvom det stadig gør mig lidt trist at tænke på.

Nå, ikke mere tristhed. Heldigvis bliver vi bogbloggere godt behandler og værdsat mange andre steder, så jeg tror vi overlever! Nu vil jeg fortælle lidt om mine bedste læseoplevelser i år. Jeg har haft svært ved at vælge - for jeg har læst 278 bøger i år! I alt 50.285 sider! Det var lige før jeg tabte underkæben da jeg regnede det sammen. Det er jo helt vildt!!

Jeg har delt de bedste læseoplevelser op i kategorier for at få flest mulige af alle de fantastiske bøger jeg har læst i år med. Det har dog ikke været nemt at udvælge hvilke der skulle med - på ingen måde! Jeg har læst så meget godt i år at det har været meget svært at vælge. Jeg vil også udnævne én bog til årets bedste bog. Yep, én bog!

Årets bedste billedbog:
Jeg vil her vælge den første bog jeg læste i 2017. Selvom jeg har læst rigtig mange gode billedbøger i år, så har den her bare en særlig plads i mit hjerte. Både på grund af de utrolig smukke illustrationer, men også fordi handlingen og budskabet står klart hele vejen igennem. Jeg vælger "Child of books" af Oliver Jeffers. Det er så fin en historie og jeg er glad for at den er blevet oversat og at mange har gjort opmærksom på den, ved at fortælle om hvilken bog der gjorde dem til et barn af bøger. For dem skal vi have nogle flere af! Læs min anmeldelse her.


Årets bedste ungdomsbog (dansk forfatter):
Her vil jeg vælge en bog der rammer som den skal. Den har det hele: drama, kærlighed - ikke til en kæreste, men til ens medmennesker - og sætter den spørgsmål ved en hel masse, som jeg synes er vigtigt. Mit valg er faldet på Sarah Engells "Valget". Som så mange andre af hendes bøger tager hun fat i de svære emner. I de emner vi ikke snakker højt om, eller tør stille spørgsmålstegn ved. Det tør Sarah og det synes jeg er pisse fedt. Det er så vigtigt at turde tage bladet fra munden og sige sin mening, også selvom det er svært og kan medføre at man står i svære situationer hvor det kan være svært at vælge. Med "Valget" har Sarah skrevet en ungdomsbog, der ligeså meget er for voksne, og som er den bedste danske ungdomsbog jeg har læst i år. Læs min anmeldelse her.


Årets bedste ungdomsbog:
Jeg vil vælge "Skrøbelige skønhed" af Amy Harmon. Selvom jeg har læst virkelig mange gode ungdomsbøger, havde denne bare lige det ekstra. Jeg ved ikke om det er personerne, historien, stemningen eller bare det hele. Når jeg tænker på den får jeg stadig en knugen for hjertet over alt det som de alle skal igennem, al den sorg, for at komme ud på den anden side. Det er en suveræn bog og en smuk smuk fortælling om venskab, om kærlighed - til både venner og familie, og ikke mindst: kærlighed til livet! Og ja, den kræver i den grad Kleenex! Læs min anmeldelse her.


Årets bedste new adult bog:
Det er lidt en kunst at skille young adult og new adult ad, men jeg har alligevel forsøgt, og den bog jeg har valgt, synes jeg hører til i denne kategori. Jeg har valgt Erin Watts "Askeprinsen", som er anden bog i serien om familien Royal. Jeg kunne godt have valgt "Papirprinsessen", som er første bind, men jeg synes bind nummer to er bedre, fordi der er mere dybde i den. Vi hører både fra Ella og Reeds synsvinkel og det giver altid lige historien lidt ekstra. Samtidig er der en fantastisk god humor i den, krydret med en del hotte scener og netop derfor synes jeg den hører til til new adult og ikke young. Læs min anmeldelse her.


Årets bedste fantasy bog:
Uha, jeg fortryder lidt denne kategori - for jeg har virkelig læst meget fantasy i år. Som i virkelig meget. Og det har været fantastisk gode historier. Jeg vil vælge sidste bind i "Ravneringene" af Siri Pettersen, "Evnen". For mig er "Evnen" den perfekte slutning på en serie, der har taget hele verden med storm. Der kan trækkes så mange tråde til vores virkelighed at det helt utroligt. Siri Pettersen har skabt et fantasy univers ud over det sædvanlige og jeg elsker hende for det. Læs min anmeldelse her.


Årets bedste "voksen" bog:
Jeg har faktisk ikke læst særlig mange bøger jeg vil kategorisere som voksen-bøger i 2017, jeg havde faktisk troet jeg havde læst flere. Jeg vil vælge "Kemikeren" af Stephanie Meyer. Mest fordi den overraskede mig og var velskrevet og uhyre spændende. Det havde jeg ikke troet. For selvom "Twilight" er god, så er "Kemikeren" i en helt anden genre, men hun formår at skrive en glimrende thriller med gode personer og et interessant plot. Læs min anmeldelse her.


Årets bedste tegneserie:
Hvor end jeg gerne ville vælge "Saga" her, vil jeg nævne en anden. For selvom "Saga" er fantastisk, har den tegneserie jeg har valgt, alligevel lige lidt ekstra. Jeg har valgt "The Girl From the Other Side" af Nagabe. Det er den første manga jeg har læst, men jeg vildt forelsket i den. De utrolig smukke illustrationer i sort/hvid, hele stemningen i historien og ikke mindst selve fortællingen. For mig er det et mesterværk. Læs min anmeldelse her.


Årets bedste bog:
Den frygtede kategori. Uha. Jeg kunne have valgt "La Belle Sauvage" af Philip Pullman, fordi han har givet mig muligheden for at komme tilbage til et univers jeg virkelig elsker. Jeg kunne have valgt Maggie Stiefvater  med "Ravnedrengene" fordi den historie er så godt skruet sammen og så utrolig spændende at den selv nu, giver mig kuldegysninger. Jeg kunne have valgt Colleen Hoover med "Det ender med os", fordi den handler om at turde sige fra og sætte sig selv og sine egne behov forrest. Jeg kunne have valgt ... ok ok, jeg kunne have valgt rigtig mange forskellige. Jeg har dog besluttet mig og denne gang står jeg fast. Jeg vælger kun én.

Jeg vælger Sarah J. Maas' "Et rige af tåge og vrede". Jeg vælger den fordi det univers er så fængslende. Det er så utrolig godt beskrevet, at jeg føler jeg har gået sammen med Feyre og Rhysand, at jeg har kæmpet og grint sammen med dem. Jeg vælger den fordi personerne er så gennemførte. I første bind er vi ikke fans af Rhysand, men det bliver vi bestemt her. Hele hans personlighed er utrolig. Hvis jeg skulle have en fiktiv kæreste ville jeg vælge ham! Jeg vælger også bogen fordi den har så mange facetter. Jeg både grinte og græd. Jeg fik røde kinder og et hurtigt bankende hjerte (yep, kapitel 55!). Jeg blev rørt over den hengivenhed der er i historien. Jeg er fuldstændig forgabt i den her i historie!



Hvad bringer 2018 på bloggen?
Forhåbentlig bringer 2018 endnu flere gode læseoplevelser - jeg satser i hvert fald kraftigt på det. 2018 bliver nok også året hvor jeg, ifølge Goodreads, runder 1000 læste bøger! Jeg har dog nok rundet det allerede nu, da der jo er en del der ikke er på Goodreads, men mon ikke jeg finder en måde at fejre det på? Jeg vil også gå tilbage til kun at skrive om boglige ting på bloggen - anmeldelser, bogtags, bøger jeg glæder mig til osv. Alt muligt bogligt. Det betyder også at jeg ikke længere vil skrive "Livet som mor" indlæg, jeg har også glemt det de sidste par måneder, og jeg vil hellere ikke lave "Plan with me" indlæg mere. Hvis I vil følge med i min færden i bullet journal-verdenen og i livet som mor med Iris, kan I følge med på min private Instagram-konto (linedalbro_privat). Jeg har nydt at lave begge slags indlæg, men jeg vil fremadrettet kun fokusere på bøger her på bloggen.


Hvad glæder jeg mig til at læse i 2018?
Det er svært at spå om hvad der bliver udgivet, men jeg kan i hvert fald nævne to titler som jeg glæder mig helt ubeskriveligt meget til at læse. Den ene er Patrick Ness' serie "Chaos Walking" der bliver oversat til dansk. Jeg elsker Patrick Ness og jeg mine forventninger til serien er tårnhøje! Den anden er Leigh Bardugos serie "Six of crows" ("Kragens kald") som også er blevet oversat. Jeg har set mange omtale den på sociale medier og jeg elsker hendes "Grisha"-serie, så igen er mine forventninger høje!


Til slut ... vil jeg bare sige mange mange tak fordi I vil læse med, deltage i mine konkurrencer, dele billeder og meget mere. Jeg er virkelig glad for at I følger med - det betyder meget for mig!

Tusind tak for 2017 og godt nytår!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar