tirsdag den 31. december 2019

Året der gik


Året der gik

2019 blev året hvor jeg satte absolut læserekord. Først havde jeg sat mig det mål at jeg ville nå 250 bøger, det nåede jeg efter efter par måneder, så hævede jeg det til 300 - hvilket jeg også nåede.

Det blev i alt til 454 bøger - fordelt på svimlende 73.741 sider. Og det er så uden de bøger jeg har læst for Iris undervejs i året. Så ja, det er blevet til ret mange bøger.

Som jeg har fortalt på min private Instagram-profil, skal Iris være storesøster til april. Det bliver rigtig spændende og vi glæder os meget, jeg er dog spændt på hvordan min læsning bliver efter lillebror er kommet. Jeg er sikker på at tallet for i år også havde været endnu højere, hvis jeg ikke havde været så dårlig i den første tid af min graviditet. Der var lige to måneder ca. hvor jeg både havde meget kvalme og var meget træt - heldigvis er jeg kommet af med kvalmen, så jeg er bare træt nu. Hvilket desværre også har indvirkning på hvor meget jeg får læst.

Jeg vil forsøge at bevare bloggen så længe jeg har lyst og tid til det - så jeg vil stadig snakke bøger og læsning her og på Instagram. Hvis I vil følge med i "Projekt Lillebror" og hvad der ellers ser i min hverdag, så skal I være velkomne til at følge med på min private Instagram-profil: hverdags_liv

Nå, ikke mere om det. Nu til bøgerne!

De sidste par år, når jeg har lavet status for året der gik, har jeg udvalgt forskellige genre jeg har læst indenfor, og så valgt årets bedste bog indenfor hver af de genre. Det vil jeg gøre igen, for jeg læser rigtig meget forskelligt og jeg føler det er ret godt for mig at se tilbage på hvad jeg har læst - især når det er blevet til så meget.

Her kommer kategorierne og de udvalgte bøger:


Bedste børnebog:
Der var noget ved den første Arlo Finch bog som jeg ikke rigtig brød mig om, men jeg har svært ved at sætte fingeren på hvad det er. Der er dog intet af det i bind to. Tværtimod er det en virkelig spændende, til tider uhyggelig og mystisk fortælling, hvor alting bare spiller. Det er den perfekte serie til de unge fantasylæsere og jeg glæder mig meget til at læse hvad der sker i næste bind.


Bedste billedbog:
"Bjørnebarn" er en stemningsfuld og smuk billedbog. Den fortæller om hvordan pigen Gro har det når forældrene skændes og når hun bliver skældt ud - så har hun nemlig mest lyst til at være en bjørn. Ane Bjørns flotte illustrationer bærer historien rigtig fint, og har man ikke tidligere læst noget af hende, vil jeg varmt anbefale det.


Bedste danske ungdomsbog (realisme):
Vi har virkelig mange dygtige forfattere her i landet og derfor har det også været svært at vælge én bog her, men jeg holder mig til min første indskydelse som er "Og så drukner jeg ...". Både fordi den er utrolig velskrevet og fordi det er en virkelig vigtig historie om det pres unge udsætter sig selv, men også det pres som samfundet sætter dem under. Vi skal ikke lære dem at det ikke er ok at fejle og at man kun er noget værd hvis man kun får 12-taller. Ditte har skrevet en meget vigtig bog og jeg vil råde alle - både voksne og unge til at læse den.


Bedste udenlandske ungdomsbog (realisme):
Jeg hørte "Sadie" som lydbog og det var den vildeste oplevelse. Jeg har ikke tidligere hørt en bog med "full cast" og lige til denne fortælling passede det bare rigtig godt. Det er en dyster fortælling om unge pigers forsvinden, om omsorgssvigt, søsterskab og om ikke at give op. Det er egentlig ikke sær rar læsning, men jeg var alligevel utrolig fanget af historien og heppede lige til det sidste.


Bedste new adult bog:
Jeg kan vist ikke komme udenom at "Off-Campus" er en af mine yndlings new adult serier, derfor var det super fedt at vende tilbage. Selvom "Jagten" (og de kommende bøger) ikke handler om de samme personer som i "Off-Campus", så er de alligevel med. Humoren, stemningen, de lækre fyre og meget mere er næsten lige så godt som i den anden, og derfor nød jeg rigtig meget at læse "Jagten" og jeg glæder mig til de næste!


Bedste danske fantasy/dystopiske bog:
Jeg har haft sværest ved at vælge en bog til denne kategori, for der har virkelig været mange at vælge i mellem. Bl.a. "Roser og violer", "Livets blod" og "Dødeklokken", men selvom de historier stadig sidder i mig, har "Den sorte enkes by" alligevel gjort størst indtryk. Jeg har læst rigtig meget af Nicole, men det her er den bedste bog hun har skrevet. Den er spændende, skræmmende og umuligt at lægge fra sig når først man er gået i gang.


Bedste udenlandske fantasybog:
Der var mange kandidater i denne kategori, men jeg må gå med "Den besatte konge". Jeg elsker "Grishaverse", personerne, stemningen og ja, det hele. Det spiller bare. Det er en serie jeg anbefaler til alle der er vilde med fantasy i den mere dystre ende og jeg glæder mig virkelig til at se hvad der kommer til at ske med Nikolaj, Nina og Zoya. Mine forventninger er høje!


Årets bedste tegneserie/graphic novel:
Det er ingen hemmelighed at jeg er vild med "Det gyldne kompas"-serien og jeg var derfor rigtig glad da jeg så at den kom som tegneserie. Jeg var lidt lunken ved tegnestilen til at starte med, men nu synes jeg den passer rigtig godt til historien. Stemningen fra bøgerne er med og der er ikke meget der er udeladt - hvis noget overhovedet. Det er en rigtig fin fortolkning af bogen og jeg kan varmt anbefale den.


Bedste voksenroman:
Jeg har ikke læst så mange deciderede voksenromaner, men da jeg så at Jojo Moyes var tilbage, måtte jeg læse den og den skuffede på ingen måde. Moyes er tilbage med en storslået historie om venskab, søsterskab og kærlighed til bøger. Jeg nød historien fra første side og det er helt klart en af de bedre bøger hun har skrevet.

Årets bedste bog:
Hvordan vælger man lige årets bedste bog når man har læst over 400 bøger? Jeg ved det faktisk ikke rigtig, og jeg fortryder lidt at jeg har givet mig selv den opgave, men nuvel.
Årets bedste bog er en tegneserie. Og selvom serien ikke er slut endnu samt at jeg ikke har læst det hele i år, vil jeg vælge bind syv i serien. Jeg vælger "The Girl From the Other Side". Det er en helt utrolig læseoplevelse. Den er stemningsfuld, skræmmende, skrøbelig og smuk. Bind syv i serien sad i mig længe efter jeg var færdig med bogen og jeg frygter hvad der vil ske fremadrettet. Hvis du ikke kender serien, giver jeg den mine varmeste anbefalinger - også selvom det er manga. Jeg elsker den!


Det var alt fra mig i år og så er der vist kun tilbage at sige tak til 2019!


Tak for endnu et fuldstændig fantastisk læseår.
Tak til alle forfatterne for at skrive bøgerne!
Tak fordi I vil læse med derude.
Tak for i år!

1 kommentar:

  1. Det er edderbrandyleme imponerende mange bøger! Tillykke med det :)

    Rigtig godt nytår og tillykke med den lille ny, der er på vej.


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet