torsdag den 5. december 2019

Jojo Moyes; Ræk mig stjernerne [Anmeldereksemplar]

Jojo Moyes; Ræk mig stjernerne [Anmeldereksemplar fra Cicero]

Bagsidetekst:
En medrivende roman om fem kvinder baseret på en sand historie. Om stærkt venskab og ægte kærlighed - og om at have modet til at gøre en forskel.

Kentucky 1937. Da den unge engelske kvinde Alice siger ja til at gifte sig med en flot, rig amerikaner, aner hun ikke, hvad det er hun går ind til. Få måneder efter brylluppet sidder hun i et stort hus langt ude på landet uden et venligt ord eller en kærlig berøring fra sin mand, der tilsyneladende har mistet al interesse for hende.

Heldigvis for Alice viser der sig en vej ud af den ubærlige situation, da hun møder Margery, der lever livet, som det passer hende. Margery har en mission: Som del af Eleanor Roosevelts rejsende biblioteksprogram skal der bringes bøger ud til fattige familier i afsides beliggende hytter i bjergene, og sammen med et par af byens andre unge kvinder melder Alice sig til tjeneste.

Under den store åbne himmel og gennem det uvejsomme terræn oplever Alice, Margery og de andre firhed, fællesskab og en ny glæde ved livet. Men glæden får en brat ende, da byen vender sig mod dem, og spørgsmålet er, om kvindernes venskab og tro på hinanden kan redde dem ud af en håbløs situation.

Åh, hvor har jeg savnet at læse Jojo Moyes' bøger! Det er faktisk længe siden jeg har læst en "rigtig voksen-roman", mest fordi der kommer så meget og fordi jeg har været inde i en periode hvor de længere og lidt tungere romaner har været nedprioriteret. Men da jeg så at Jojo kom med en ny bog, blev jeg glad og jeg er glad for at have modtaget et eksemplar.

Bogen kom med da vi var på sommerhusferie i starten af november og den passede bare perfekt til sofahygge i regnvejr. Moyes er helt sikkert tilbage i topform og det er en fantastisk velskrevet, gennemarbejdet og smuk fortælling. Jeg har tidligere stiftet bekendtskab med de ridende bibliotekarer i Lynn Austins "Bibliotekarens virkelige eventyr" og jeg er helt vild med ideen. Jeg synes det er så stærkt gjort at kvinder, som dengang bare skulle passe hjem og børn, at de turde tage chance og gøre noget for dem selv.

Alice, som aldrig har haft plads til at være den Alice hun er inderst inde, finder en ny form for fred mens hun ridder ud med bøgerne. Hun lærer områdets beboerne at kende og kommer til at spille store roller i deres liv - større end hun måske havde regnet med. Samtidig lærer hun at stå fast ved sine holdninger og hun begynder at indse at livet som hustru i et kærlighedsløst ægteskab, ikke er hende.

Hun fascineres af Margery, pigen med den blakkede familiehistorie, som siger hvad hun føler og tænker, og gør hvad der passer hende. Hun kan ikke se problemet i at være sammen med en mand, også selvom de ikke er gift, hun går i herretøj og blander sig i byens politiske liv. Men selv stærke kvinder har brug for hjælp, og Margery må indse at nok er hun stærk, men med gode venner er hun stærkere.

Sammen og med hjælp fra andre kvinder i byen, opbygger de et utrolig stærkt venskab - et søstersammenhold og de hjælper og støtter hinanden. Det er utrolig inspirerende læsning og Moyes har virkelig fat i den lange ende. Som læser følte jeg med kvinderne, jeg forstod deres frustrationer, deres frygt og håb for fremtiden. Det føles utroligt nærværende og Moyes beviser igen at hun er en mester i at skrive historier der går lige i hjertet.

For mig er der stadig ikke noget af det Moyes har skrevet der når "Mig før dig", men denne her er helt klart en af de bedste historier hun har skrevet og jeg giver den mine varmeste anbefalinger!

Tak til Cicero for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: Gyldendal
Original titel: The Giver of Stars
Udgivet i: 2019 (på engelsk og dansk)
Antal sider: 428
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar