fredag den 26. februar 2021

Sarah J. Maas; House of Earth and Blood

Sarah J. Maas; House of Earth and Blood (Crescent City, #1) 

Bagsidetekst:
Bound by blood. Tempted by desire. Unleashed by destiny.

Bryce Quinlan used to light up Crescent City, partying all night in the clubs where the strict classes of angel, shifter, human and Fae merge into a sea of beautiful bodies. 

And then a demon murdered her closest friends.

Two years later, when they supposed killer is behind bars but the crimes start up again, the city's leaders command Bryce to help investigate. They assign an enslaved fallen angel, Hunt Athalar, to make sure she does. But as Bryce fights to uncover the truth - and resist her attraction to the brooding angel who shadows her every step - she finds herself following a trail that leads deep into her own dark past.

Det er ikke så tit jeg kaster mig ud i at læse tykke bøger på engelsk, men måske jeg skulle gøre det noget oftere - for det fungerer faktisk ok for mig. Jeg havde mine tvivl om jeg overhovedet ville komme igennem denne mursten af en bog. Mest fordi jeg kender forfatterens skrivemåde og siden det er high fantasy, var jeg usikker på om jeg ville fange det hele. 

Men altså. Hold. Nu. Op!! Det har taget mig fem dage at læse den. Og da jeg vendte sidste side var jeg på ingen måde klar til at lægge den fra mig. Jeg kunne sagtens have læst 800 sider mere, for at være helt ærlig.

Jeg har tidligere læst forfatterens A Court Of-serie og jeg elskede den. Men den her? Den ryger direkte ind på en førsteplads og hvis jeg kunne give 10 stjerner - havde den fået 11! Det er sjældent at jeg er hele følelsesregisteret igennem når jeg læser, men det var jeg i denne. Jeg har grint, krummet tæer, fået røde kinder og høj puls og jeg har grædt. Sådan virkelig grædt! For den her bog er bare SÅ god!

Det er high fantasy. Mordgåder der skal løses. Dæmoner der skal fanges og hemmeligheder der skal afdækkes. Jeg havde regnet nogle af hemmelighederne ud, men jeg sad stadig overrasket flere gange og måtte lige bladre tilbage og læse et par steder igen. Plottet er godt skruet sammen, men det er ikke selve fortællingen der bærer historien frem. 

For jo, det er en god historie. Men det er hovedpersonerne der tager historien det sidste skridt i retning af toppen. Jeg elsker Bryce, Hunt, Ruhn, Danika, Connor, Fury, Juniper, Lehabah og alle de andre. Samspillet med Bryce og Hunt. Venskabet mellem Bryce og Danika. Connors flirten. Ruhns kamp for at blive respekteret. Bryces humor. Hunts lækre krop. Danika og Lehabahs loyalitet. Det hele. Det hele spiller bare. 

Og ja, jeg tudede indtil flere gange. Sådan virkelig. Så meget at brillerne blev våde. Det her er en bog der kommer til at sidde i mig i rigtig lang tid. Jeg er ikke færdig med at bladre tilbage og læse nogle af passagerne igen. Der er så mange gode steder. 

Jeg glæder mig ubeskriveligt meget til næste bind! Måske når jeg at komme mig nok, så jeg er klar til at skulle alle følelserne igennem igen, til den næste bog. Måske jeg endda vil forsøge at finde tid til at genlæse denne, bare for at nyde det hele én gang til!

Fakta:
Forlag: Bloomsbury
Udgivet i: 2020
Antal sider: 803
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar