fredag den 5. marts 2021

Karen M. McManus; Alt det vi ikke vidste [Anmeldereksemplar]

Karen M. McManus; Alt det vi ikke vidste [Anmeldereksemplar fra Carlsen Puls]

Bagsidetekst:
Alle har hemmeligheder. Story-familien har mange.

Milly, Aubrey og Jonah Story er fætre og kusiner, men de kender knap nok hinanden, og de har aldrig mødt deres rige bedstemor, som slog hånden af deres forældre, før de blev født.

Så da de modtager en uventet invitation til at komme og arbejde på hendes ferieresort sommeren over, bliver de både overraskede og nysgerrige.

Men da Milly, Aubrey og Jonah ankommer til Gull Cove Island, står det hurtigt lysende klart, at de hemmeligheder, der splittede Story-familien ad for længe siden, langt fra er et overstået kapitel.

Denne sommer kommer sandheden frem.


Jeg har læst Karens andre bøger med stor fornøjelse. Det er virkelig pageturnere alle sammen. Spændende historier, plottvists, overraskelser, humor og gode persongallerier.

Da jeg læste om denne tænkte jeg at det det lød rigtig meget som præmissen i “Vi var løgnere” af E. Lockhart, men det er den på ingen måde! Selvom det er masser af hemmeligheder og løgne der skal afdækkes, er "Alt det vi ikke vidste” helt sin egen.

Jeg læste bogen på to dage! Jo, bevares, den er ikke svær at læse, men så snart jeg var blevet flettet ind i familiedramaet og det mysterie der skulle afdækkes, kunne jeg ikke slippe den igen. For hvad skete der dengang for 24 år siden? Jeg vil ikke spoile mere end jeg har gjort, men jeg kan sige så meget, at det bestemt ikke var småting!

Undervejs får vi et godt indblik i Milly, Aubrey og Jonahs bevæggrunde for hvorfor de gør som de gør og tænker som de tænker. Især Milly og Aubrey har ikke haft en specielt god opvækst, da den har været præget af fraværende forældre, usagte ord og mistænksomme handlinger. Jeg kan godt forstå at de takker ja til invitationen og de ender heldigvis med at lære meget mere end bare sandheden - de lærer også en hel del om dem selv.

Karen M. McManus skriver på en helt særlig måde. Selvom Milly, Aubrey og Jonah skiftes til at fortælle, ødelægger det ikke historien. Der er et godt flow i den og siderne vender sig selv. Samspillet mellem de tre fungerer også rigtig godt og jeg klukkede for mig selv flere gange, da jeg sagtens kunne se det hele for mit indre blik. Samtidig er der flashbacks til den sommer hvor alting ændrede sig - og selvom det ikke giver læseren mange spor at gå efter, fornemmer vi alligevel hurtigt dynamikken mellem de fire Story-børn.

Hvis du er til pageturnere, spænding og en velfortalt historie, skal du bestemt ikke snyde dig selv for denne!

Tak til Carlsen Puls for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Carlsen Puls
Original titel: The Cousins
På dansk ved:
Udgivet i: 2020 (på dansk)
Antal sider: 350
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar