onsdag den 25. januar 2023

Heather Morris; Tatovøren fra Auschwitz [Anmeldereksemplar]

Heather Morris; Tatovøren fra Auschwitz [Anmeldereksemplar]

Bagsidetekst:
Denne stærke fortælling om håb og mod er baseret på den sande historie om Lale Sokolov. Den viser os, at under de allervæste omstændigheder findes også den smukkeste menneskelighed og en furglemmelig kærlighedshistorie.

I april 1942 bliver den slovakiske jøde Lale Sokolov taget til fange og transporteret til Auschwitz-Birkenau koncentrationslejren. Da hans fangevogter finder ud af, at han taler flere sprog, bliver han sat til at tatovere sine medfanger.

Lale er vidne til barbariske og umenneskelige forbrydelser, men også et utroligt mod og sammenhold. Han risikerer sig eget liv ved at bytte smykker og penge for mad til at holde sine medfanger i live.

En dag i juli 1942 står en skrækslagen ung kvinde i køen og venter på at blive tatoveret. Hendes navn er Gita, og ved dette første møde beslutter Lale sig for, at han vil overleve lejren og gifte sig med hende.


Jeg ved ikke om det er alderen der trykker, men jeg synes jeg får læst flere romaner end tidligere – og af de romaner er der rigtig mange der foregår under 2. Verdenskrig. Jovist det er også på mode lige nu, men alligevel.

”Tatovøren i Auschwitz” er dog i særklasse og en af de mest gribende historier jeg har læst. Måske fordi hele historien udspiller sig under krigen – i en koncentrationslejr, hvor vi virkelig på nærmeste hold oplever hvor brutal og altødelæggende det var. Alle de liv der er gået tabt der. Det er ikke til at holde ud at tænke på. De ting Lale fortæller om skærer læseren i hjertet og når vi lige tror at der er en pause i uhyrlighederne, bliver det bare værre. Her, nu hvor jeg har læst bogen, er jeg ret stolt af mig selv for at komme igennem den. Det er virkelig skrækkelig læsning.

En af de ting jeg er mest imponeret over, er fangernes ukuelighed. Jeg er imponeret over, at selv med al den elendighed de er vidne til, har de stadig håb og drømme om en fremtid hvor de er frie. De oplevelser Lale beskriver, er hjerteskærende og jeg sad flere gange og rystede på hovedet og havde lyst til at lukke bogen.

Hans iderigdom, opfindsomhed, venlighed og held har reddet en del og været med til at gøre opholdet i lejren mere tåleligt – så meget som det nu kunne lade sig gøre. Hvad han ikke gør for sine medfanger, med sit eget liv som indsats, er storslået.

Kærligheden til Gita bliver hans drivkraft og hvis han var besluttet på at overleve før deres møde, er han i hvert fald endnu mere stålsat på at de begge to skal overleve. Kærlighed kan blomstre selv de mest trøsteløse steder.

Husk Kleenex og vid, at den jo trods alt ender godt, siden Lale har kunnet fortælle sin historie til en journalist.

Fakta:
Forlag: Aronsen
Original titel: The Tattooist of Auschwitz
På dansk ved: Brian Christensen
Udgivet i: 2018 (på engelsk) og 2022 (på dansk)
Antal sider:
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar