onsdag den 25. oktober 2023

Sophie Souid og Thomas Hjorthaab; Møgmis: En rædsom rolling og en kattepine af dimensioner [Anmeldereksemplar]


Sophie Souid og Thomas Hjorthaab; Møgmis: En rædsom rolling og en kattepine af dimensioner
[Anmeldereksemplar]

Bagsidetekst:
Siverts lille kusine Marie kommer på besøg. Og pludselig bliver Møgmis leget med. Og kaldt sukkermås og prutfis og får seriøs kamp til sin pels, for kusine Marie er noget af en potefuld. Og en rædsom rolling, hvis du spørger Møgmis (og Sivert). Møgmis indstiller derfor sine onde planer om at gøre det af med Sivert og beslutter at give kusine Marie en lærestreg. Men det går ikke som forventet. Slet ikke, faktisk.

Da jeg første gang læste bogen om Møgmis, må jeg indrømme at jeg var lige dele fascineret og en smule skræmt over at man kunne skrive sådan noget voldeligt og blodigt noget til børn. Nu har jeg efterhånden læst dem en del gange og nu er jeg hooked. Så hooked at jeg anbefaler den til alt og alle der vil lytte – kollegaer, gæster på biblioteket og nu også dig der læser med her.

I første bind møder vi ”Puttegøj-Ronaldo” aka Møgmis. Møgmis er Siverts kat og Sivert troede i sin barnlige naivitet at en kat ville være det nemmeste og bedste legetøj, men bare ærgerligt. Møgmis får skylden for alt, måske især det som den aldrig kunne have gjort. Møgmis hader Sivert og Sivert hader Møgmis. Møgmis elsker at udtænke måder hvorpå han kan slå Sivert ihjel.

Pssst, inderst inde kan Møgmis jo godt lide Sivert, men han vil dælme ikke stå ved det!

Nu er vi så kommet til bog nummer tre i rækken – ”En rædsom rolling og en kattepine af dimensioner” og Møgmis må indstille sit ellers glimrende og gennemtænkte hævntogt mod Sivert for at tage sig kærligt at kusine Marie der skal bo hos Sivert i en uge.

Kusine Marie er bare ikke lige sådan at hamle op med og Møgmis får brug for al sin snuhed, al sin opfindsomhed og muligvis al sin grusomhed for at få kusine Marie ned med nakken.

Som i de to foregående bind er der ikke sparet på de fuldstændig syret ting Møgmis gør. Der er ikke sparet på vold, blod, snot og grædende børn. Ej heller er der sparet på fuldstændig vanvittige ideer – som folk med små børn på en eller anden måde sagtens kan sætte sig ind … og måske finde en smule fristende …

Hvis du endnu ikke har læst bøgerne om Møgmis, kan jeg kun sige ”KOM I GANG” – ligegyldigt om du er barn, ung eller voksen. De er hylende morsomme, vanvittige og elskelige deres helt egen unikke måde. Jeg glæder mig til at læse flere.

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra forlaget.

Fakta:
Forlag: Gads Forlag
Udgivet i: 2023
Antal sider: 72
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar