mandag den 26. februar 2024

Ali Hazelwood; Brud - vampyrbruden [Uopfordret anmeldereksemplar]

Ali Hazelwood; Brud - vampyrbruden [Uopfordret anmeldereksemplar]

Bagsidetekst:
Misery Lark har længe levet et stille liv blandt menneskene. Men nu er hun kaldt hjem, udvalgt til at danne en alliance mellem vampyrerne og deres forsvorne fjender, varulvene.

Varulve er hensynsløse og utilregnelige, og deres alfa er ingen undtagelse. Lowe Moreland leder sin flok med hård hånd, og det er tydeligt, at han ikke stoler på sin brud ... Han holder i hvert fald nøje øje med Misery.   

Misery har sine egne grunde til at sige ja til arrangementet, og det har intet at gøre med politik - der er meget mere på spil for hende.


Kender man Ali Hazelwood ret, så er hendes bøger altid underholdende, altid medrivende og ofte fulde af spicy-scener og hede romancer – ”Brud – vampyrbruden” er ingen undtagelse!

Og hvor ”Skakmat” var mere til de yngre læsere, er hun med ”Brud” tilbage hos de voksne.

For nok vil mange få associationer til ”Twilight” – jeg fik selv til ”Soulless” (en fabelagtig undervurderet steampunk/fantasy-serie) og nok er den skrevet i et meget ungdommeligt sprog, men selve historien er ikke for børn.

Jeg læste bogen på én dag og jeg kunne næsten ikke lægge den fra mig. Jeg er vild med Hazelwoods måde at skrive på. Der er lige dele informativ, beskrivende og detaljeret og samtidig fuld af humor og små kommentarer. Denne har, i modsætning til hendes andre voksenbøger, ikke et videnskabeligt fokus, men mere politisk – om end historien ikke udspiller sig i en virkelig verden.

Varulve, vampyrer og mennesker er en treenighed der går rigtig godt i spænd – i hvert fald i litteraturen, selvom de ofte ligger i krig med hinanden. De spiller på hinandens styrker og svagheder og jeg fascineres altid af historier der kan skrive det sammen på en god måde.

En styrende faktor i denne bog er netop det politiske og hvor meget den ene race skylder og ofrer for den anden. Misery har bestemt gjort sin del for sit folk, men det lader hendes Far til at være ligeglad med. Samtidig vil hun gerne finde et sted at høre til – men kan hun finde blandt nogen der ikke er hendes egne?

Udover at skrive en virkelig medrivende historie kan Hazelwood også skrive hede scener som ingen anden – og dem er der masser af i denne bog. Det er en slow burn og der bliver virkelig bygget op og op, indtil det hele kulminerer. Cadeau for det. Man sidder i hvert fald med hamrende hjerte og røde kinder flere gange undervejs.

Jeg er spændt på hvad det næste bliver, som Hazelwood kaster sig over. Hun er strøget direkte ind på ”auto buy”-listen hos mig og jeg glæder mig til at læse mere.

Tak til forlaget for uopfordret anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Gutkind
Original titel: Bride
Udgivet i: 2024 (på dansk)
Antal sider: 434
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar