mandag den 30. november 2015

Spørgsmål til Jojo Moyes


Spørgsmål til Jojo Moyes

I forbindelse med udgivelsen af "Efter dig" fik jeg muligheden, via read-alongen af "Mig før dig" for at stille Jojo Moyes ét enkelt spørgsmål.

Jeg gik i nogle dage og spekulerede på hvad jeg så skulle spørge om, når nu jeg havde muligheden, men inderst inde var jeg egentlig ikke i tvivl. Noget af det jeg bedst husker fra "Mig før dig" og som stadig er en af mine yndlingsscener i bogen, er hvor Lou har fødselsdag og Will giver hende et par humlebi-stribede strømpebukser, magen til dem hun havde og elskede som barn. Den scene symboliserer for mig, at selvom Will ikke altid behandler Lou lige pænt, så værdsætter han hende nok til at give hende noget som han ved har en stor betydning for hende.

Mit spørgsmål til Jojo Moyes var derfor:
Hvordan fik du ideen til de humlebifarvede strømpebukser som Will giver Lou?

Det er efterhånden knap 2 måneder siden jeg sendte mit spørgsmål af sted og nu har jeg endelig svar!

Svaret på mit spørgsmål var:
They were mine! My mother has a picture of me in a pair of bumble bee tights when I was around six and I guess they must have stuck in my head. Often you find yourself writing from your subconscious and they most have come up again from there...

Jeg synes det er helt fantastisk at Jojo Moyes faktisk selv har haft sådan nogle strømpebukser og nu har givet betydningen af dem videre til Lou.

Tusind tak til Rosinante for muligheden for at stille et spørgsmål og for begge bøger!


2 kommentarer:

  1. Åh, så fik humblebi-strømperne lige en hel ny betydning! Sikke et fint spørgsmål og svar. <3

    SvarSlet
  2. smukt at noget som strømpebukser kan betyde så meget :-)

    SvarSlet