tirsdag den 31. januar 2017

Kobi Yamada; What do you do with a problem?

Kobi Yamada; What do you do with a problem?

Bagsidetekst:
What are problems for? They challenge us, shape us, push us, and help ud to discover just how strong and brave and capable we really are. Even though we don't always want them, problems have a way of changing us in unexpected ways.

So, what will you do with your problems? Now that's up to you.

Jeg faldt over den her bog på mit arbejde, på hylden over nye bøger. Normalt er jeg ikke så meget til mangategneserier, selvom jeg er ret vild med "Soulless" og "The Infernal Devices" som manga, er det vist også det.

Så jeg håber ikke jeg træder nogen over tæerne når jeg siger at den her billedbog er mangainspireret - jeg har ikke meget at bygge denne udtalelse på, udover tegnestilen.

Det er en utrolig smuk billedbog. Illustrationerne er simple, holdt i mørke farver, meget blyantagtige. Meget flotte. Både billeder og tekst fortæller historien om en lille dreng der pludselig opdager han har et problem. Et problem der til at starte med bare er en lille sky. Til slut er den dog meget større, mere skræmmende. Sky-problemet vokser fordi han ignorerer den. Forsøger at løbe væk fra den. Gemme sig for den.

Det ved vi vist alle sammen at man ikke kan når det gælder ens problemer. Han finder dog også en måde at bekæmpe, forcere og se sit problem i øjnene. Det kræver hårdt arbejde og mod at møde sine problemer face-to-face. Drengen opdager at problemet, selvom det på ydersiden er mørkt og dystert, indeholder noget smukt: en mulighed. En mulighed for at lære noget og vokse. Og så begynder illustrationerne at komme til deres ret - for de viser på fineste vis hvordan det mørke problem, pludselig er en lysende mulighed.

Hvis du har lyst til en kort, men flot og kærlig historie - så kan jeg varmt anbefale denne!

Fakta:
Forlag: Compendium, Inc.
Udgivet i: 2016
Antal sider: 40
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar