søndag den 29. januar 2017

Søndags sandheder #3: Hovedperson

Søndags sandheder #3: Hovedperson

Jeg blev spurgt om hvilken af mine yndlingshovedpersoner jeg ville være hvis jeg kunne vælge. Først tænkte jeg at det var et svært spørgsmål, men da jeg så havde kigget mine reoler, var jeg faktisk slet ikke i tvivl om hvem jeg ville vælge.

Jeg ville være Riley Blackthorne fra Jana Olivers serie "The Demon Trappers". 

Et overraskende valg? Måske. Men den serie er en af mine absolut yndlings indenfor dæmon-engle-trolddom-genren. Selvom den bestemt ikke er ene om at behandle de emner, gør den her serie det på en måde der gør at jeg har virkelig svært ved at slippe den. Jeg læser normalt ikke på engelsk, men ikke alle bøger i serien er oversat, derfor har jeg været ude og købe dem der ikke er oversat, så jeg kunne blive ved med at læse!

Selvom Riley lever i en mørk og dyster verden, hvor nærmest hver dag er en prøvelse, formår hun at holde hovedet højt og bevare en form for humoristisk sans. Samtidig er hun en person der kæmper for at gøre det rigtige. Især for dem holder af. Hun søger retfærdighed og hævn for sin far. For de andre dæmonjægere. For alle der har mistet nogen på grund af en dæmon.

Hun kæmper for dem hun elsker og dette gælder især også Denver Beck. Fyren som hun elsker. Hader. Foragter. Beskytter. Beundrer. Selvom hun til daglig kæmper mod dæmoner, har hun svært ved at samle mod til at fortælle Denver hvad hun føler for ham. Det synes jeg er med til at gøre hende almindelig. Ordinær, på en eller anden måde. En almindelig forelsket teenage pige, i en virkelighed der på ingen måde er almindelig. 

Derfor, hvis jeg kunne være en af mine yndlingshovedpersoner, skulle det være Riley Blackthorne!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar