torsdag den 13. april 2017

Birthe Mau Lavigne; Mails til Sankt Nicolaus

Birthe Mau Lavigne; Mails til Sankt Nicolaus

Bagsidetekst:
Lytter du til min fortælling? Har du styrken til at høre fortsættelsen? Er du den rette, må du bede Sankt Nicolaus om hjælp til at bevare et åbent sind og beskyttelse imod det onde?
- Lili

En dag begynder Tilde at modtage mails fra pigen Lili. Skræmmende mails, som beskriver hvordan Lili bliver mishandlet, lukket inde og udnyttet af sin egen familie. Lili skriver sine mails til Sankt Nicolaus, som er børnenes helgen og beskytter, men på mystisk vis ender de på Tildes computer. Sammen med sine to venner bestemmer Tilde sig for at hjælpe Lili, men de vikles hurtigt ind i en sammensværgelse, som er både uhyggelig og farlig. De voksne i byen, hvor alle kender alle, er ikke glade for børn, der leger detektiver og snuser rundt i deres hemmeligheder ...

Tænk sig pludselig at modtage en mærkelig mail sammen med en snigende fornemmelse af at, at man er faldet over noget, der måske kan være dødsensfarligt? Det er det Tilde gør i starten af sin sommerferie og det bliver startskuddet på en jagt gennem en lille søvnig by, hvor ingen vil tro på børn, der har fået tossede ideer, hvor sommerhusene står tomme og gemmer på frygtelige hemmeligheder og hvor det ikke er til at vide hvem man kan stole på. Jeg havde på ingen måde troet at den her bog ville få min puls op og at jeg ville sidde ret op og ned med bankende hjerte og frygten for hvad der sker på næste side. Jeg er meget positivt overrasket!

Det der egentlig starter som en uskyldig ide og adspredelse i sommerferien, bliver hurtigt til et stort projekt, hvor Tilde, Mads og Jonas, flere gange bryder loven, sender anonyme breve og sniger sig ind steder de ikke burde være. Det bliver startskuddet til jagten på en grusom sandhed, der har været begravet i flere år.

Jeg læser ikke mange krimier, mest fordi jeg har en evne til at have svært ved at slippe de bøger jeg læser, og kriminalhistorier er ikke det bedste at gå i seng på. Alligevel er jeg dog meget positiv over denne. Selvom sproget er nemt og let forståeligt, formår forfatteren alligevel at fastholde læseren til historien.

Vi bliver fint guidet rundt i det område hvor historien foregår. Det er tydeligt for læseren at fornemme sommerheden, tordenvejret og sandet under fødderne. Det er nemt for læseren at fornemme spændingen børnene føler ved at være på sporet af noget, ved at bryde ind og man holder vejret sammen med dem i frygt for at blive opdaget. Der er mange brikker til de store puslespil, men de bliver fint afsløret undervejs uden at læseren gætter det for hurtigt.

Det er en god og solid historie, der helt sikkert vild underholde unge krimielskere og den får mine varmeste anbefalinger!

Tak til EgoLibris for anmeldereksemplar.


Fakta:
Forlag: EgoLibris
Udgivet i: 2016
Antal sider: 260
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar