tirsdag den 4. april 2017

Klaus Frederiksen; Dagbog fra zombieland

Klaus Frederiksen; Dagbog fra zombieland

Bagsidetekst:
Ingen ved præcist, hvornår det skete, men jorden er gradvist blevet overtaget af zombier. Noah bor alene i København og har mistet sin familie under zombie-apokalypsen. Han beslutter sig for at tage på roadtrip igennem Danmark, hvilket han dokumenterer i denne dagbog. Dagbogen beskriver Noahs kamp imod flodbølgen af zombier og hans kamp for overlevelse. Desuden kan man opleve forskellige personer, der også kæmper for overlevelse, både fysisk og psykisk i en fuldstændig forandret verden, hvor man på intet tidspunkt kan føle sig sikker. Et roadtrip igennem et dansk zombieland.

Jeg har ikke set "The Walking Dead", men jeg forestiller mig at det her godt kunne gå for at være en dansk udgave. Jeg indrømmer dog også at zombier nok desværre aldrig bliver noget for mig - egentlig mærkeligt når jeg godt kunne lide "The Strain"-serien af Guillermo del Toro.

Denne bog starter med en notits om hvordan Noah (er det mon tilfældigt at han hedder det?) har taget kontakt fra fremtiden via Facebook for at fortælle sin historie og advarer os (læseren) mod den fremtid han befinder sig. Herefter følger vi Noahs kamp for overlevelse i dagbogsindførelser. Som læser lærer vi Noahs fortid at kende, og på baggrund af denne, kan vi godt forstå hans tanker, følelser og bevæggrunde. Jeg er ret vild med dagbogshistorier, da jeg synes det giver historien et ekstra lag og det kan give et godt flow i fortællingen.

Dagbogs indlæggene i denne bog er meget forskellige. Alt efter hvor mange dage Noah er sprunget over, jo længere og mere detaljerede er de. De giver et tydeligt billede af Noahs Danmark - et billede, der får mig til at tænke på "De gale" af Kim Fupz.

Det at Noah har taget kontakt fra fremtiden er - i min optik - lidt langt ude, men bevares, det passer fint til historien. Nogle steder synes jeg dog historien kører i ring. Noah skal møde mange mennesker og slå mange zombier ihjel før han når sit mål - og det er ikke alle de mennesker han møder, der er lige vigtige for den efterfølgende historie. Der er andre småting der gik mig lidt på nerverne, men jeg kan ikke afsløre dem her, uden at afsløre for meget af handlingen.

I bund og grund er det dog en spændende historie om et fremtids Danmark, ingen har lyst til at bo i. Hvis man er til blod, vold, statslige hemmeligheder og zombier kan bogen varmt anbefales.

Tak til Mellemgaard for anmeldereksemplar.


Fakta:
Forlag: Mellemgaard
Udgivet i: 2017
Antal sider: 224
4 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar