fredag den 23. februar 2018

Arwen Elys Dayton; Det endelige opgør [Sponsoreret]

 
Arwen Elys Dayton; Det endelige opgør (Seeker, #3) [Sponsoreret af Alvilda]

Bagsidetekst:
Quin har gennem hele sit liv været en brik i sin fars spil. Hun er trænet til at dræbe og manipulere for at sikre sin families magt. Men nu, hvor hun er sluppet ud af sin fars kløer, er hun stadig gidsel i et plot, der trækker spor mange hundrede år bagud i tiden - og nu samler alle trådene sig til det endelige opgør. 

Shinobu er ikke længere sig selv. Unge Gru er gået i forbund med John, og Vægterne er blevet vækket og samlet under en ny og overraskende leder. 

Men Quin vil ikke længere lade stå til. Hun er Søger. Hun står for lys i en mørk verden. Hun vil kæmpe imod den blodige fortid og redde sig selv og dem, hun elsker. Eller dø i forsøget!

Nu tror jeg snart ikke jeg har flere sidste bind af serier til at ligge og det er jeg glad for. Det er altid så trist at sige farvel - især til serier der er rigtig gode og total undervurderede, ligesom denne. Måske er handlingen lidt for kryptisk eller mærkelig til at den har fanget den gængse fantasylæser, men jeg synes det er virkelig fedt. Det er meget anderledes end det andet fantasy jeg plejer at læse. En blanding af fantasy og steam punk. Vi er i en verden hvor enkelte udvalgte kan rejse mellem dimensioner ved hjælp af redskaber der er gået i arv fra generation til generation. Denne verden kunne sagtens være samtidig med vores, men alligevel ikke. Der er storslået bygninger, svævende luftskibe og broer med flere etager på der spænder over et næsten uendeligt dybt hav. Hele Søger-ideen synes jeg er virkelig spændende, for de har kræfterne til at ændre på historien, så uretfærdigheder ikke sker eller redde mennesker ud fra steder hvor de ellers ville dø. Dog er Søger-konceptet blevet korrupt og det er det Quin, Shinobu og John skal forsøge at rette op på - på hver deres måde.

Rejsen i dimensionerne og i tiden har stor relevans for denne historie, og især i dette tredje bind skal man holde tungen lige i munden. Især når Dex kommer med den helt store afsløring. Det måtte jeg lige læse et par gange, så jeg var sikker på at jeg havde forstået det korrekt. Søgernes historie er indviklet, men det er det der gør historien fed at læse. Fordi der er så mange tråde der skal bindes sammen til sidst, føles historien meget levende at læse og vi skifter synspunkt flere gange undervejs, hvilket også giver historien en god dybde. Undervejs når man både at blive frustreret, forvirret og forelsket på ny i både Shinobu og John. For selvom Shinobu gjorde Quin ondt i slutningen af bind to, gjorde han det fordi han elskede hende og troede han passede på hende - og så var han under indflydelse af Mellemste Grus tankeprisme. John er blevet opdraget til at tro på at andre Søgere er ude på at slå ham ihjel, men undervejs opdager han sandheden og det ændrer hans syn på Søgerne og sig selv.

Jeg ved ikke helt hvad der er med denne serie, men den tiltaler mig bare helt vildt. Stemningen i den er dyster og mørk, og jeg sad hele tiden med en følelse af at nu blev det hele meget værre lige om lidt. Der er et godt flow i historien, også selvom man skifter mellem så mange personer og flere af karaktererne overrasker undervejs - både negativt og positivt. Jeg ville ønske der var flere der fik øjnene op for denne serie, for den er virkelig værd at læse. Jeg kan i hvert fald ikke anbefale den nok.

Hvis I endnu ikke er kommet i gang med den, vil jeg bare sige: Sæt i gang!


Tak til Alvilda for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Alvilda
Original titel: Disruptor
Udgivet i: 2017 (på dansk)
Antal sider: 373
5 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar