onsdag den 28. februar 2018

Unpopular Opinions Book Tag

Unpopular Opinions Book Tag

Jeg faldt over dette bogtag på Simones blog og jeg synes hun svarede rigtig fint på det. Det kan være svært at sige sin ærlige mening om bøger, men som anmelder er det - i min optik - en af de fineste opgaver: at være os selv og stå ved det vi mener om bøger, også selvom det ikke er populært hos andre. Jeg har lige skrevet et indlæg om litterære trends jeg aldrig kom med på, som godt kan lægge sig lidt op af dette tag, men jeg besvarer det alligevel - også selvom jeg ikke er tagget!

1. En populær bog eller serie, som du ikke bryder dig om.
For mange år siden læste jeg "Kafka på stranden" af Haruki Murakami og jeg elskede den! Lidt senere fik jeg "Trækopfuglens krønike" og jeg gik også i gang med den, men blev aldrig færdig med den og bliver det nok heller aldrig. Jeg fandt den simpelthen for underlig! Ja, Kafka er også mærkelig, men det var på den fede måde og derfor til at holde ud. Jeg har ikke læst noget af ham siden, selvom jeg har flere af hans bøger stående. 

2. En populær bog eller serie, som du ikke bryder dig om, men som alle andre elsker.
Uha, det er svært. Jeg tror dog at jeg vil vælge "Den dag jeg glemmer" af Adam Silvera, og det er ikke fordi jeg ikke kunne lide bogen, det kunne jeg, men jeg brød mig ikke om slutningen og det trak læseoplevelsen meget ned for mit vedkommende.

3. Et kærlighedsdrama, hvor hovedpersonen ender sammen med en anden karakter end den, du havde håbet på.
Jeg har altid synes at Bella skulle ende med Jacob i Twilight. Selvom jeg godt kan leve med at hun valgte Edward, synes jeg bare at Jacob passer bedre til hende - selvfølgelig kun hvis hun ikke var blevet vampyr. Så kunne Bella og Jacob være blevet gamle sammen, se deres eventuelle børn vokse op og leve et langt og godt liv sammen, indtil de ville dø. Som vampyr bliver Bella jo aldrig ældre, men vil derimod se alle omkring sig blive gamle og dø.

4. En genre du sjældent læser.
Biografier. Jeg har læst én biografi og det var historien om bibliotekskatten Dewey. Jeg har ingen planer om at læse andre biografier, for - og jeg ved ikke hvorfor - det interesserer mig ikke. En hel bog om en person? Det tror jeg ikke jeg magter.

5. En populær karakter, som du ikke bryder dig om.
Hvor populær skal personen være? Jeg fandt Gwendolyn fra "Rubinrød"-serien virkelig irriterende undervejs i min læsning. Hun var meget vattet og jeg følte slet ikke at hun stod fast ved sine valg - eller følelser over for Gideon.

6. En populær forfatter, som du ikke rigtigt er fanget af.
Jeg gik i gang med serien om "Arnulf" af Susanne Clod Pedersen, for et par år siden, fordi jeg havde hørt den skulle være helt fantastisk. Jeg blev dog aldrig færdig med bogen, fordi jeg følte at sproget var for knudret og forvirrende. Det irriterede mig faktisk helt vildt, for jeg kunne godt lide historien, men skrivestilen? Not so much. Beklager!

7. En populær trope, som du er træt af at læse om.
Jeg har læst de to første bøger i "After"-serien af Anna Todd og på den ene side elskede jeg dem, for det er en god historie, med masser af drama, kærlighed, hemmeligheder og alt muligt mere der er med i en god new adult historien. Jeg blev dog så træt af at læse om Tessa og Hardins forhold. Så var de kærester, så blev de uvenner over de mindste ting, slog op, fandt sammen igen og så videre og så videre. Suk. Jeg vil rigtig gerne læse serien færdig, men jeg orker ikke alt det unødvendige drama mellem dem.

8. En populær bogserie, som du slet ikke er interesseret i at læse.
Serien om Percy Jackson. Ja, det er nok en skam, men jeg orker det virkelig ikke rigtig. Jeg har set de to første film, og det er faktisk nok for mig. Jeg ved godt at mange siger at Rick Riordan skriver fantastisk og jeg elsker normalt mytologi-serier, men jeg magter virkelig ikke at gå i gang.

9. Der er en talemåde, som lyder: “Bogen er altid bedre end filmen”, men hvilken film eller tv-serie foretrækker du frem for bogen?
Jeg så først filmen (mange gange!), for derefter endelig at læse bogen, og nok af den grund holder jeg mere af filmen end bogen. Jeg snakker om "Howl's moving castle". Det er en helt igennem fantastisk film med smukke illustrationer, rørende musik og en smuk handling. Jeg synes dog at bogen var forvirrende og ikke som filmen, og jeg blev faktisk lidt skuffet. Hvis jeg havde læst først, havde det nok være en anden snak.

Andre der har svaret på dette tag:
Boghjørnet
Windblown Pages

Ingen kommentarer:

Send en kommentar