mandag den 18. juni 2018

Patrick Ness; Knivens stemme [Sponsoreret]

Patrick Ness; Knivens stemme (Chaos Walking, #1) [Sponsoreret af CarlsenPuls]

Bagsidetekst:
Prentisstown er ikke en by som alle andre. Her kan alle nemlig høre hinandens tanker i en overvældende og endeløs strøm af Støj. Intet er privat. Intet er hemmeligt.

En måned før den fødselsdag, der vil gøre Todd Hewitt til en mand, opdager han et område med total stilhed. Det burde ikke være muligt. Og nu må flygte, hvis han vil gøre sig håb om at overleve ...

Det er ingen hemmelighed at jeg er vild med Patrick Ness og hans helt utrolige og unikke skrivemåde. At han kan skrive så gribende og rørende, som han gjorde i "Monster" og så nytænkende og humorfyldt som i "Vi andre bor her bare" - er vist bevis nok på at han er en fortræffelig alsidig forfatter, der mestre mange stilarter. Det var derfor en dejlig nyhed da jeg opdagede at "Chaos Walking"-serien ville blive oversat til dansk. Den har efterhånden nogle år på bagen, men den har været meget hypet i USA, så det er dejligt at vi endelig får glæde af den på dansk - og hvilken oplevelse den er at læse! Jeg bliver stadig en smule rundtosset når jeg tænker tilbage på den.

Først kan Ness jo bare noget sprogligt. Han kan både skrive detaljeret og beskrivende, men han kan også skrive kryptisk og vævende - lidt af det hele er samlet her. Sproget kræver lidt tilvænning, for det er skrevet som Todd tænker. Altså rimelig kaotisk og uden brug af stavekontrol. Nogle steder, især når Todd bliver stresset, er der lange passager uden punktummer eller kommaer. Det kræver lige lidt af læseren, men det er bare med til at gøre læseoplevelsen helt fantastisk, fordi man kommer så tæt på hovedpersonen. At være i Todds hoved er meget kaotisk, og jeg er på sin vis glad for at jeg til dagligt bare er i mit eget. Det giver dog en helt særlig indlevelse med Todds følelser, tanker og valg, og gør at bogen virkelig kommer under huden på en.

Hertil kommer selve historien. Den er virkelig spændende og jeg kan godt forstå at den er blevet sammenliget med ”Hunger Games”, ”Divergent” og ”The Maze Runner” – det er den samme hæsblæsende og hektiske stemning, krydret med en uro, der kun vokser jo længere man kommer. For der er noget helt galt. Selvom den kan minde om de tre ovennævnte serier, er ”Chaos Walking” sin helt egen. Ness har igen formået at skabe et unik univers, der, selvom det er mange år ud i fremtiden, trækker tråde til vores egen tid, hvor korruption og magtliderlige regeringspersoner styrer. At alle kvinder er væk (forsvundet eller myrdet?), at man kan høre hinandens tanker og snakke med dyr (selvom ikke alle dyr har noget klogt at sige), er bare ekstra krydderi på en i forvejen virkelig spændende historie. Todd bliver sendt væk, som eneste udvej for at sikre hans overlevelse. Todds rejse bliver dog på ingen måde nem, og undervejs er han ved at dø flere gange. Samtidig må hans syn på verden revideres, da han opdager den ene sandhed efter den anden – sandheder han ikke anede at han manglede for at forstå den verden han lever i.

Jeg har tidligere skrevet om filmatiseringer af bøger og det ofte ikke går så godt. Denne skal nemlig også filmatiseres – og efter at have læst bogen, håber jeg virkelig at de lader filmen følge bogen så tæt som muligt og ikke lave en ”Ready Player One”-film, som slet ikke mindede om bogen. Jeg skal dog helt sikkert se den - måske også fordi Mads Mikkelsen er med – og jeg glæder mig til både at se filmen og læser videre. Heldigvis skal jeg ikke vente så længe på næste bind, hvilket er dejligt! Selvom bogen er over 500 sider lang, kunne jeg sagtens have læst 500 mere.

For mig har Patrick Ness helt klart gjort det igen - skrevet en utrolig fængslende og spændende historie. En læseoplevelse ud over det sædvanelige. Jeg vil faktisk sige at alle burde læse ”Knivens stemme” – fans af Ness eller ej. For mig er det helt klart en kandidat til årets bedste bog!

Tak til CarlsenPuls for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: CarlsenPuls
Original titel: The knife of never letting go
Udgivet i: 2018 (på dansk)
Antal sider: 531
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar