fredag den 4. januar 2019

Teri Terry; Udvikling [Anmeldereksemplar]

Teri Terry; Udvikling (Mørkt stof, #3) [Anmeldereksemplar]

Bagsidetekst:
Multivers.
Søg sandheden
Vælg din fremtid
Bliv en del af fællesskabet!

Shay har forladt Kai for at finde Callie og bringe hende hjem. Hun vil opsøge sin far, Xander, og hans fællesskab af overlevende, i håb om, at han kan lede hende til Callie.

Kai føler sig svigtet af Shay og slår følgeskab med Freja, der hellere end gerne vil trøste ham. Men hun undlader at fortælle ham sandheden om, hvorfor Shay rejste; og hun er en farlig ledsager, fordi hun er en af de overlevende og derfor eftersøgt af myndighederne.

Sandheden om Callie og om den dødelige epidemi viser sig, at være mere grufuld, end Shay havde forventet. Det samme gælder - måske - Xanders planer.

Da jeg nåede slutningen på "Nedtælling" vidste jeg ikke helt hvad jeg skulle gøre af mig selv. Jeg sad med så mange spørgsmål og med den største knude i maven over hvordan det hele dog skulle ende. Hånden på hjertet - jeg havde ikke regnet med at det skulle ende sådan her! På ingen måde. Faktisk måtte jeg tilbage og læse de sidste sider et par gange, for at være helt sikker på at jeg forstod det - jeg er stadig ikke helt sikker ...

Jeg er imponeret over dybden i denne historie. Det er ikke bare en dystopisk historie om hvad der ville ske hvis en frygtelige epidemi brød ud og slog en masse mennesker ihjel og efterlod andre med mystiske evner. Det er heller ikke bare en historie om venskab, kærlighed og mod til at gøre alt hvad man kan for dem man elsker. Ej heller er det kun en historie om en gal mands projekt der ender med at koste langt mere end han var villig til at betale. Det er så meget mere end alt det. Og jeg er stadig ikke helt sikker på at jeg forstår det til fulde.

Jeg oplevede Teri til BogForum hvor hun fortalte om inspirationen til historien og at hun havde snakket med forskere om den fremtid hun fremstiller, vil være mulig. Der forskes jo om alt muligt og selvom en fremtid præcis som den i bogen måske ikke er mulig, skal man nok aldrig sige aldrig ...

Shay er endt sammen med Xander i "Multivers", en gruppe af overlevende som alle har evnen til at forbinde sig med hinanden, jorden, træerne og hjælpe hinanden gennem denne forbindelse. Hvad Xander håber at opnå, vil jeg ikke afsløre, men det han vil sætter spørgsmål ved ens overbevisning af hvad der er godt for mennesket. Xander tror på at der er mange universer og at de overlevende har muligheden for at kunne nå dem, via de evner de har fået.

Som læser bliver vi præsenteret for at ondskab findes i mange former - skal vi slå mange ihjel for at redde de få? Skal vi lade skæbnen styre eller er det den stærkeste der altid vil overleve? Vi bliver stillet en masse etiske spørgsmål om bl.a. genmanipulation og eksperimenter med mennesker - hvor langt kan og tør vi gå? Leger vi for meget Gud så? Samtidig er der også spørgsmål om menneskets behandling af jorden og dens ressourcer - kunne vi gøre det bedre eller anderledes?

Det er en sindssygt spændende serie og jeg er imponeret over at forfatteren har kunne holde tempoet så højt igennem alle tre bøger. De er velskrevne, gennemførte og i det hele taget både dragende og fængslende. Som læser skifter man mellem mange følelser som fortvivlelse, forelskelse og forståelse - vi kommer igennem mange flere og ja, måske skal hele serien læses en gang til! Jeg giver den i hvert fald mine varmeste anbefalinger!

Tak til Gyldendal for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: Gyldendal
Original titel: Evolution
Udgivet i: 2018 (på engelsk og dansk)
Antal sider: 448
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar