onsdag den 23. januar 2019

Val Emmich mf:; Kære Evan Hansen [Anmeldereksemplar]

Val Emmich mf:; Kære Evan Hansen [Anmeldereksemplar fra CarlsenPuls]

Bagsidetekst:
Kære Evan Hansen
I dag bliver en fantastisk dag, fordi ...

Evan har altid følt sig alene, men da et brev havner i de forkerte hænder, bliver han trukket ind i en fremmed families tragedie. Nu får han muligheden for ikke længere at føle sig udenfor. Pludselig har den angstramte Evan et nyt formål. Og et website. Han er selvsikker, og han går viralt. Alle dage er fantastiske. Indtil alt er i fare for at falde sammen omkring ham, og han bliver konfronteret med sin værste fjende: sig selv. 

Det er sjælendt jeg læser så hypet en bog som "Kære Evan Hansen"! Allerede i efteråret begyndte folkene på Carlsen at snakke om den. Musicallen der skulle blive til en roman. Musicallen der har taget USA med storm. Musicallen hvis soundtrack man kan få på LP. Nu er romanen så udkommet, og jeg på sin vis godt forstå hypen. Det er en ganske glimrende bog, men jeg har bare et problem med den.

Evan er den kejtede dreng der holder sig væk fra alt og alle. Han har det svært både i skolen og derhjemme, og at faren er flyttet gør ikke det nemmere - for nu skal faren have en ny familie, og hvad bliver der så af Evan? Han går til psykolog, hvor han skal skrive breve til sig selv - sådan et brev ender i de forkerte hænder og får fatale konsekvenser. Ikke for ham selv - og dog alligevel. Netop fordi brevet indledes med "Kære Evan Hansen" ender Evan i en misforståelse, der snart vil sluge ham hel.

Og her kommer mit problem med bogen ind. Jeg kan rigtig godt lide historien om Evan der må komme ud af sin skal og møde verden. Indse at ikke alting er farligt, og at livet vil give dig knubs undervejs. Det kræver mod at leve blandt andre mennesker, og det er ikke altid lige nemt for alle - det er jeg godt klar over. Den del fremstilles rigtig fint, og jeg kan sagtens se Evan siddende på sit værelse med bøger og tv-serier, for mit indre blik. Hvad jeg ikke kan lide er, at han er så længe om at få nosset (undskyld ordet) sig sammen til at sige sandheden. Han lader løgnen bygge sig alt for stor. Alt for ødelæggende. Ikke bare for ham, men for andre også.

Den del af  historien har jeg det virkelig svært ved. Jeg ved godt at Evan har det svært. Jeg kan godt følge hans bevæggrunde, men derfra og så til at kunne lide dem, er der meget langt. Derfor bliver jeg nødt til at give bogen 4 stjerner. Jeg ville gerne holde mere af den. Og jeg ved også godt at løgnen jo faktisk hjælper, men ... ja, alligevel. Det er bare ikke helt godt.

Jeg ved ikke om det kun er mig der har det problem med bogen - personerne er ellers gode, der er godt flow i historien og jeg var bestemt underholdt. Jeg kan bare ikke forlige mig med at han lader løgnen køre så langt ud. Jeg beklager! Jeg vil dog ikke fraråde folk at læse den, det var bare ikke lige noget for mig!


Tak til CarlsenPuls for anmeldereksemplar og det lækre merchandise!

Fakta:
Forlag: CarlsenPuls
Original titel: Dear Evan Hansen
Udgivet i: 2018 (på engelsk) og 2019 (på dansk)
Antal sider: 376
4 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar