onsdag den 20. marts 2019

Sidsel Sander Mittet; Og de blev lokket [Anmeldereksemplar]

Sidsel Sander Mittet; Og det blev lokket (Bjergtaget, #1) [Anmeldereksemplar fra Facet]

Bagsidetekst:
Nej, flertallet klarer det ikke, sagde min far ofte, men vi giver dem muligheden for at opleve en lidenskab, de aldrig har turdet drømme om. Det er vores gave til menneskene som tak for deres frugtbarhed.

I Bjerget, elvernes verden, kæmper adelskvinden Askatla for at hævne en uret begået af sin fosterbror. I verden udenfor, menneskenes verden, hjemsøges ekssoldaten Johannes af mystiske drømme om en lokkende, gråøjet elverkvinde, mens den universitetsstuderende Sigrid forsøger at finde ud af, hvad der sker med hende. Hvorfor gør hun mænd skøre af lyst? Hvad sker med hendes ryg? Er hun overhovedet menneskelig?

Jeg bøjer mig i støvet over den massive research denne serie må have krævet. Der må virkelig ligge mange timer i at undersøge folkeviser, gamle sagn og myter og så bruge det og opbygge en helt ny fortælling. En fortælling om hævn, had, kærlighed og lyst. Som i "Morika"-serien formår Sidsel at fortælle en spændende historie med mange aktører og parallelle handlinger, som alle flettes sammen undervejs.

Så langt så godt. Jeg må dog indrømme at jeg ikke "connectede" med nogen af personerne. Det er svært præcist at sætte fingeren på hvor det går galt for mig, men jeg vil gerne forsøge. Sigrid opdager at hun nok er noget andet end menneske og sætter alt ind for at finde ud af hvad hun så er. Hun glemmer helt sin familie, forpligtigelser og løfter i denne søgen. Hun prøver at være den stærke kvindelige hovedrolle, men ender egentlig med at være lidt klynkende og uduelig. Johannes kæmper med traumer fra krigen, og er ikke mand nok til at sige fra overfor sin far eller stå ved at han er bøsse. Han synes også det hele er synd for ham, og han forblændes endda til at elske med en kvindelig elever, selvom han er bøsse. Askatla vil have hævn over dem hun har mistet, men kan ikke helt finde ud af at holde fokus. Det hele blandes sammen med forfør, forelskelse og forræderi.

Jeg ved godt at digtene, sangene og historierne fortæller om mennesker der er forblændet af elvere. Af deres skønhed og ynde. At de har mistet forstanden når de har elsket med en elver. Så langt er jeg med, men at den menneskelige vilje tilsidesættes fuldstændig og de opfører sig som "zombier" i nærheden af elverne, har jeg lidt svært ved at arbejde med. Måske tænker jeg for meget over det.

Som i "Morika" hører vi historien fra flere synspunkter og selvom det fungerer godt og historien bestemt er spændende, så blev det bare lidt for meget her. Der skiftes rigtig tit i mellem de tre, og det ødelagde lidt mit flow i historien med alt det skiften rundt. Jeg mistede lidt pusten og overblikket. Der er også rigtig mange navne man skal holde styr på, og selvom der er en liste med hvem der er hvem, så bliver det bøvlet at gå tilbage til den hele tiden.

Jeg er dog ikke skræmt helt væk og jeg vil bestemt glæde mig til at læse videre. Forhåbentlig skal jeg (og historien) bare lige løbes lidt i gang. Jeg krydser i hvert fald fingre for at næste bind bliver en bedre læseoplevelse!

Tak til Facet for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: Facet
Udgivet i: 2019
Antal sider: 371
4 ud af 6 stjerner

1 kommentar:

  1. Ikke dårligt - den er skrevet på listen. Tak for inspiration :)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet