torsdag den 4. juli 2019

Rick Riordan; 9 fra de ni verdener [Anmeldereksemplar]

Rick Riordan; 9 fra de ni verdener [Anmeldereksemplar fra Carlsen]

Bagsidetekst:
Ni historier fortalt af Magnus Chases venner.

Hvor godt kender du det univers, som Magnus Chase og hans venner rejser rundt i? Tag med på en fantastisk tur gennem de ni verdener, hvor Magnus' venner fortæller om mærkelige og farlige (men ret sjove) udfordringer, og bliv klogere på et univers, der både får dig til at grine og gyse.

Denne samling af korte historier henvender sig både til læsere, der kender serien Magnus Chase og de nordiske guder, og til dem, der bare vil have en fed læseoplevelse.

Jeg har tidligere måtte indrømme at jeg ikke har læst særlig meget af Rick Riordan, det er lidt en fejl - det ved jeg godt og jeg skal nok arbejde på sagen. Jeg er startet med denne lille sag som indeholder ni historier fra de ni verdener i den nordiske mytologi. Den udspringer af Ricks serie om Magnus Chase og de nordiske guder. Hver af Magnus' venner fortæller en historie fra hver af deres verdener. Og så er der noget med Thor der skal løbe igennem dem alle sammen ... ja, det må I læse jer til.

Da jeg læste "9 fra de ni verdener" havde jeg ikke læst første bind i serien om Magnus, men det gjorde mig faktisk ikke så meget. Jeg kunne fint følge med i historierne og siden jeg kender den nordiske mytologi ret godt (synes jeg selv), var der ingen af verdenerne der var nye for mig. Det var kun personerne og dem falder man hurtigt i hak med. Jeg har efterfølgende læst "Magnus Chase - kampen om sommersværdet" og sjældent har jeg moret mig så meget, men der skal nok komme en anmeldelse af den.

Historierne i "9 fra de ni verdener" er som sagt fortalt af Magnus' venner. De sker nogenlunde samtidig alle sammen og spænder over ganske kort tid, men ikke desto mindre er de underholdende og spændende. Selvom det ikke gjorde mig noget at jeg ikke kendte universet før jeg læste den, tænker jeg at fans af serien vil få endnu større glæde af dem.

Til hver historie (bortset fra en) er der et meget flot helsides billede af den pågældende person eller verden. De alene er næsten grund til at købe bogen - de er virkelig flotte og der er et par af dem jeg ville ønske man kunne få som plakat.

Alt i alt er det en fin samling historier der nok skal underholde fans af Magnus Chase eller Rick Riordan. Nu skal jeg læse videre om Magnus og hans venner - det er på ingen måde kedeligt!

Tak til Carlsen for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: Carlsen
Original titel: 9 from the Nine Worlds
Udgivet i: 2018 (på engelsk) og 2019 (på dansk)
Antal sider: 168
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar