torsdag den 27. juni 2019

Sarah Engell; Det vi har mistet [Anmeldereksemplar]

Sarah Engell; Det vi har mistet [Anmeldereksemplar]

Bagsidetekst:
Det var nat, da vi steg ombord og sejlede væk fra alt, vi kendte. Vi vinkede i stilhed. Selv os, der ikke havde nogen at vinke til. Den eneste, der ikke vinkede, var dig. Du var så vred og bange, at hele din lille krop rystede.

Jeg har ikke tidligere læst denne novelle, selvom den er udkommet i samlingen "Lige nu - 21 europæiske noveller om at rejse". Noveller er ikke noget jeg har gjort så meget i, men jeg er begyndt på det og jeg kan faktisk rigtig godt lide det. Nu er det jo ingen hemmelighed at jeg er ret betaget af Sarah og hendes fantastiske skrivestil og at læse en novelle med illustrationer til, gør altså bare noget ved læseoplevelsen.

Det er ganske lidt af det Rasmus Bregnhøi har illustreret, som jeg har læst. "Mira"-bøgerne har jeg læst og "Krystalskibet" og lige til de historier passer Rasmus' streg rigtig godt. Det gør den bestemt også til denne historie.

Sarah Engell ynder at skrive om de hårde emner. Mobning og selvmord i "21 måder at dø", cutting i "Hjertet er 1 organ" og igen mobning og identitet i "Tag gaden tilbage". Det kom heller ikke bag på  mig da jeg læste om bogen, at det var Sarah der havde skrevet den. Hun formår på fineste vis at skrive om disse emner. Selvom de gør i hjertet og giver en knude i maven. Samtidig synes jeg også det er godt at nogen tør skrive de her bøger. de er nødvendige! Jeg tror det er sundt at læse om disse ting, fordi de sætter ens eget liv i perspektiv og er med til at få en til at værdsætte det vi har meget mere. Sådan har jeg det i hvert fald.

"Det vi har mistet" er historie om flygtninge. En barsk historie om hvilke ofre det kræver at træffe valget om at flygte fra et land i krig. De flygter med båd og det er ikke nogen dans på roser. Hvilket understreges i Rasmus' illustrationer som alene også er nok til at give mig en klump i halsen.

Jeg ved ikke hvor mange der vil vælge sådan en bog til lystlæsning, men den kan i hvert fald sagtens bruges i udskolingen, da den virkelig lægger op til samtale og dialog. Hvis man tidligere har læst "Mowgli" og "Så god som ny" (Carlsen billednoveller), kan man også godt læse denne.

Jeg giver den i hvert fald mine varmeste anbefalinger - husk dog at bruge Kleenex når du læser den!

Tak til Gyldendal for anmeldereksemplar!

Fakta:
Forlag: Gyldendal
Udgivet i: 2019
Antal sider: 40
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar