torsdag den 13. februar 2020

Joanna Ruth Meyer; Echo North

Joanna Ruth Meyer; Echo North

Bagsidetekst:
I ran, the wood and the wind and the dark wheeling round me, my eyes fixed on the white flash of the wolf. He was ever ahead, just out of reach. There was nothing but gnawing, bitter cold, the burn of my lungs, the bursting of my heart. Somehow, the snow didn't hinder me.

I ran, away from the gasping fingers of the bony trees, away from the cruel wind that sought to snatch me up and shatter me against the stars.

I ran for a lifetime, and another after that, while the centuries spun away and time slipped into eternity. I became part of the wood, and the wood part of me.

Jeg har haft kig på denne på rigtig længe og jeg har også haft den lånt flere gange, men jeg kom aldrig i gang med den. Det er jeg dog glad for at jeg endelig gjorde, for hvor er det en spændende og interessant historie. Der er paralleller til både "Skønheden og udyret" og "Østen for solen og vesten for månen" og jeg var meget fascineret af hele universet.

Vi møder pigen Echo, der bor sammen med sin far og storebror, i en lille by. Moren døde da Echo var helt lille og hendes far forguder hende. De er lykkelig, men en dag, da hun blot er en lille pige, vil hun redde en stor ulv fra en fælde i skoven. Desværre skærer ulven hende og hun må nu leve med flere forfærdelige ar i ansigtet der gør at alle i byen frygter hende. Hun lever et stille liv, men finder glæde i bøgernes verden. Da hun er blevet en voksen ung kvinde, forsvinder faren og den eneste måde hun kan redde ham på, er ved at tage imod den hvide ulvs tilbud: hun skal blive hos ham et helt år, og så vil hendes far være i sikkerhed.

Echo er nu hvirvlet ind i en fortælling om forbandelser, om magt, om udødelig kærlighed og at når man først har fundet kærligheden, så skal man ikke give slip - koste hvad det vil.

Som læser ser vi hvordan Echo fascineres af ulven, af magien og de historier hun finder i huset i bjerget. Men samtidig frygter hun for sin families sikkerhed og for hvad der vil ske med ulven når året er gået. Echo frygter dog aldrig rigtig for sig selv. Jovist, hun er bange, men hun sætter andres velbefindende foran sig selv og vil kæmpe for dem hun holder af. Så meget, at hun vil begive sig mod nord og kæmpe mod The Wolf Queen.

Vi møder mange magiske kræfter udover den onde ulvedronning, der lokker mennesker med umulige aftaler. Vi møder også de fire vinde og især nordvinden spiller en stor rolle i historien. Han både inspirerer og hjælper Echo da hun har allermest brug for hjælp.

Hvis du er til eventyr, der ikke bare er en klassisk fortælling om pigen der får sin prins, så kan jeg varmt anbefale "Echo North". Jeg blev virkelig revet med af fortællingen og den dystre stemning, der ikke altid indgyder håb. For mig spillede det hele rigtig godt sammen.

Fakta:
Forlag: Page Street
Udgivet i: 2019
Antal sider: 400
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar