tirsdag den 18. februar 2020

Karen M. McManus; En af os dræber [Anmeldereksemplar]

Karen M. McManus; En af os dræber [Anmeldereksemplar fra CarlsenPuls]

Bagsidetekst:
Kom nu, Bayview, I ved, I har savnet det her ...

Det er et år siden, Simon døde, og et år siden, Bayview-firkløveret blev renset for alle anklager. Og ingen har kendt folks hemmeligheder lige så godt som Simon. Indtil nu. Denne gang er det ikke en app. Det er en leg. Sandhed eller Konsekvens.

Phoebe er det første offer. Hvis hun vælger ikke at lege med, afslører gamemasteren en hemmelighed. Og Phoebes er mørk.

Maeve er den næste, og hun burde vide bedre: Vælg altid konsekvens.

Inden turen når til Know, er konsekvenserne blevet dødelige. 

Jeg elskede "En af os lyver" - det var en perfekte blanding af ungdoms chick lit og thriller. Man sad i konstant forvirring over hvem der havde slået Simon ihjel og forfatteren forstod til fulde at vildlede og give os falske spor. Det fungerede rigtig godt! Nu er vi så tilbage i Bayview og der er gået over et år siden Simon.

Der er fred og fordragelighed - eller hvad? For under overfladen lurer der stadig hemmeligheder og intriger. Bedste veninder går bag om ryggen på hinanden. Venskaber forgår og andre opstår. Eleverne på Bayview High School bliver kastet ud i en ny leg og ingen kan vide sig sikre. Hvor langt vil man gå for ikke at få en sandhed frem i lyset? Bag det hele står der en ukendt person og trækker i snorene - og det var på ingen måde den jeg troede det var!

For mig var det rigtig dejligt at gense "Bayview-firkløveret" igen og selvom det ikke længere er dem der er hovedpersoner, spiller de alligevel en ret central rolle i historien. Det er interessant at se hvor de er endt henne efter hele sagen med Simon. Det gør dog også at jeg synes man skal have læst "En af os lyver" før man går i gang med denne. Der er ret meget baggrundsviden der er forudtaget at man kender til når man går i gang med "En af os dræber". 

Som de to andre af Karens bøger formår hun at skabe en næsten ulidelig stemning af spænding og drama. Jeg læste bogen på ganske kort tid, for jeg kunne slet ikke lægge den fra mig igen da jeg først var gået i gang. Jeg synes ikke den var nervepirrende på samme måde som "En af os lyver" og "Echo Ridge" var, men den er alligevel medrivende. Jeg følte mig heller ikke nær så knyttet til de tre hovedpersoner, som jeg havde gjort til Bronwyn, Addy, Nate og Cooper.

Men - når det så er sagt, så er det stadig en rigtig fed og intens læseoplevelse - og med en chokafsløring til sidst ....

Tak til CarlsenPuls for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: CarlsenPuls
Original titel: One of Us Is Next
Udgivet i: 2020 (på engelsk og dansk)
Antal sider: 380 sider
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar