torsdag den 8. juli 2021

Rasmus Wichmann; Enkemagerne [Anmeldereksemplar]

Rasmus Wichmann; Enkemagerne [Anmeldereksemplar af lydbogen]

Bagsidetekst:
Insyah skar dybt i Fyrstens kød, så det sprøjtede ud med fede, sorte maddiker. Shems hoved blev fyldt med en skrattende latter.
”I unge fjolser, I kan ikke dræbe nogen, der så jeres forfædre slæbe sig op af havet.”

Seren af Søfolket. Lejesoldat, sørøver og krigsherre, men først og fremmest et dumt svin.
Sandsigersken. Kvinden med det halve ansigt.
Shem, væddergudens slave. En almindelig mand, hvis liv bliver forvandlet til én lang kamp.
Insuah af Det Skjulte Land. Opfostret for at hævne sin familie.

Fire liv, fire skæbner, som alle bliver bundet sammen af deltagelsen i en ældgammel strid, der truer med at kaste oldtidens verden ud i åben krig. En krig, hvor det farligste våben er kendt som Enkemagerne.


Så kom jeg endelig igennem denne bog. Dette er en af dem der virkelig har givet mig dårlig samvittighed – undskyld til forfatteren!

Da jeg blev spurgt om jeg ville læse og anmelde bogen, synes jeg den lød interessant og som noget jeg ville blive fanget rigtig meget af. Selve ideen om de her forskellige skæbner der bliver flettet sammen i et fantasyunivers, kunne jeg rigtig godt lide og jeg har læst flere af den slags historier før. Jeg manglede dog detaljer og mere føling med dette univers. Selvom der er et kort forrest i bogen, havde jeg svært ved at danne mig et indre overblik over hvordan byer og steder lå i forhold til hinanden.

Udover universet, er personerne også lidt tyndt beskrevet. Dog kan det siges at de er ret karikerede – piraten er voldelig, uhøjtidelig, egoistisk. Den udvalgte gemmer på en forfærdelig hemmelig og skal ofre rigtig meget for at kunne redde dagen. Det onde, der ikke skyr nogen midler for at få og bibeholde magt. Det føles ikke som om nogen af dem, tager sig selv sådan rigtig seriøst. De fleste har et glimt i øjet og er ikke bange for at komme med stikpiller og comebacks.

Jeg har læst mig til at det er en ”sword & sorcery” roman, som er karakteriseret ved en sværdsvingende helt, der kommer ud i spændende og voldelige eventyr. Sådan lidt ”Conan Barbaren”. Nu hvor jeg ved at det er en genre, kan jeg virkelig godt se det. Undervejs i min læsning tænkte jeg meget på ”En Konges Vej” af Brandon Sanderson. Da der også her, er er mange fortællerspor og stemmer at følge. Det kan godt gøre læseoplevelsen rodet og langtrukken, da der er mange spor der skal knyttes sammen undervejs.

Måske er det for meget ”voksen”-fantasy for mig – jeg ved det ikke. Jeg kan godt se kvaliteterne i bogen, men jeg blev bare aldrig rigtig fanget af historien. Jeg følte ikke at jeg kom tæt nok på personerne eller at jeg blev godt bekendt med universet. Hvis du til gengæld er til en broget folk helte (antihelte) og skurke i en action præget historie, så kan ”Enkemagerne” måske være noget for dig.

Tak til forfatteren for lydbogseksemplar af bogen (måtte dog ty til den fysiske bog, som er lånt på biblioteket).

Fakta:
Forlag: H. Harsksen Productions
Udgivet i: 2018
Antal sider: 297
4 ud af 6 stjerner

1 kommentar:

  1. Hvis jeg har lært noget siden jeg skrev denne roman, så er det at fokusere på én hovedperson (som Lili i min nyeste roman "Den Armenske Sarkofag"). Jeg nød at skrive det dysfunktionelle hold i "Enkemagerne", men det gav også mindre plads til hvert enkelt hovedperson.

    SvarSlet