onsdag den 7. juli 2021

Sofie Riis Endahl; Pixie lever stadig [Anmeldereksemplar]

Sofie Riis Endahl; Pixie lever stadig [Anmeldereksemplar fra Byens Forlag]

Bagsidetekst:
Først var der bare stræber-Emma.

Men inden i hende fandt Dronningen Pixie og gjorde hende til en af disciplene.

Pixie med det lyserøde hår, der danser på tagene om natten.

Gennem stormen af studenterfester kæmper Pixie for at kvæle fornuftige Emma, mens drama truer med at rive disciplene fra hinanden. Men pludselig slutter festerne, og stilheden skræmmer, mens Pixie på Instagram kan følge med i, hvordan disciplene ses uden hende.

For hvem er Pixie uden disciplene? Hvem er Emma uden Pixie?

Lever Pixie stadig?


Det her var på en og samme tid virkelig nostalgisk læsning og meget rammende nutidig læsning. Jeg kan godt huske mine studenterdage og jeg tænker tilbage på dem med et smil på læben. For det var en anden tid dengang. En tid før SoMe, Facebook og Instagram. En tid hvor vi var sammen på en anden måde. Men hvor de følelser som Pixie kæmper med, stadig var der. For jeg havde dem. Og jeg har dem faktisk stadigvæk fra tid til anden.

Følelsen af ikke at være nok. Ikke at være inviteret til de rigtige fester - eller i det hele taget bare at være inviteret. At glide fra venner, man egentlig troede man var tætte med, men åbenbart ikke tætte nok.

Jeg synes "Pixie lever stadig" er en utrolig rammende, præcis, skrøbelig og vigtig historie og jeg er endnu engang imponeret af at forfatteren ikke er ældre. Jeg har læst næsten alle Sofies bøger og hun rammer virkeligheden så spot on, men ikke blot den virkelighed hun selv lever i. Hun rammer også os der ikke er 18 og lige er blevet studenter. Og selvom der er længe til, så glæder jeg mig faktisk til at jeg kan dele bøgerne med Iris.

De følelser og tanker som Pixie kæmper med - er hun ikke ene om. Jeg vil godt vædde med at der sidder virkelig mange unge rundt om i landet og har det på samme måde. Det er ikke nødvendigvis noget man snakker højt om, for på en eller anden måde er det lidt tabu at snakke om usikkerheden ved at føle sig udelukket og alene.

Derfor er jeg glad for at Sofie skriver de her bøger. Det viser at man ikke er alene med de følelser og at det er altså er ok at sige at man har det af h til, i stedet for altid at svare at man har det fint.

Jeg synes faktisk at Pixie er mega sej. Jeg synes bestemt også at Emma er mega sej. Og jeg håber virkelig at de finder ud af det. Finder en måde at blive den bedste version af de to på.

Hvis du endnu ikke har læst nogle af Sofies bøger, synes jeg du skal komme i gang. De er nærværende, troværdige, sårbare, stærke, humoristiske, tankevækkende og meget mere. De er bestemt værd at læse.

Tak til Byens Forlag for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Byens Forlag
Udgivet i: 2021
Antal sider: 231
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar