onsdag den 23. november 2022

Hannah Gold; Den sidste bjørn [Anmeldereksemplar]

Hannah Gold; Den sidste bjørn [Anmeldereksemplar]

Bagsidetekst:
Der er ingen isbjørne tilbage på Bjørneøen.

Det er i hvert fald det, Aprils far fortæller hende, da han bliver ansat på en vejrstation i det fjerne Arktis.

Men en endeløs sommernat møder April alligevel en isbjørn. Han er sulten, ensom og langt væk hjemmefra. Fast besluttet på at redde ham begynder April sit livs vigtigste rejse ...


Husk Kleenex når du skal læse den her bog - og læs den ikke færdig i offentlig transport. Det gjorde jeg - det var en fejl!

“Den sidste bjørn” er en den slags historie der langsomt strammer grebet om dig og knuger dig hårdt, for så at slippe dig og efterlade dig med en tom følelse indeni.

Sådan havde jeg det i hvert fald. Jeg var både trist på Aprils vegne, på Bjørns og farens. Alle har mistet så uendeligt meget - både April og Bjørn har mistet deres mødre, og April har tildels også mistet sin far til både sorg og arbejde. Det er svært at være barn, når ens far er så optaget af arbejde at han glemmer fødselsdage og at handle ind.

Ikke at jeg tror han gør det i en ond mening, men han kan ikke andet. Hvordan kan han være der for en lille pige, når han ikke kan tage vare på sig selv? Det er det sorg kan gøre ved en.

Bjørns historie er anderledes og så alligevel ikke, men jeg vil ikke afsløre for meget. Jeg vil hellere lade ham fortælle den til dig, som han fortalte den til April.

Selvom jeg blev trist mens jeg læste følte jeg også et håb for fremtiden - omend det kan blive dyster en af slagens.

"Den sidste bjørn" er en form for løftet pegefinger. En påmindelse om at vi skal passe på naturen og de storslåede skabninger der bor i den. At vi skal handle nu, før det er for sent. At det er i orden at sørge og være trist, men man skal ikke glemme at leve.

Jeg vil kort nævne de flotte sort/hvid illustrationer der er undervejs. De både underbygger og forstærker læreoplevelsen og jeg synes de passede rigtig godt til bogen og historien. 

Den er som et kæmpe stort kram … bjørnekram … til os alle sammen, og ikke mindst til den planet vi skal passe på.

Jeg giver “Den sidste bjørn” mine varmeste anbefalinger - både til store og små!

Tak til Straarup & Co. for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Straarup & Co.
Original titel: The Last Bear
På dansk ved: Jeanette Sigtenborg
Udgivet i: 2021 (på engelsk) og 2022 (på dansk)
Antal sider: 296
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar