torsdag den 10. september 2015

Hjemmebiblioteket


Hjemmebiblioteket

Det er ingen hemmelighed at jeg godt kan lide bøger - rigtig godt endda - og at jeg har mange af dem - rigtig mange endda, lidt for mange, i hvert fald hvis man spørger min kære mand.

Det er heller ingen hemmelighed at jeg arbejder meget med bøger i min dagligdag som bibliotekar, det har jeg gjort i snart 6 år nu, først som vikar og dernæst som fastansat. Det er et arbejde jeg elsker meget højt og jeg vil med stolthed sige at jeg har fundet det jeg forhåbentlig kommer til at lave indtil jeg ikke skal arbejde mere.

I forbindelse med både min private passion for bøger og qua mit arbejde, var jeg meget glad da vi flyttede til et større hus, for det betød nemlig at jeg fik et helt rum som jeg kunne dedikere til mine bøger.

Nu har vi snart boet her i to år og det er vist ved at være på tide at jeg tager jer med på rundtur!

Det fine skilt er fra mit arbejde - Hals Bibliotek skulle have nyt og så skulle dette bare smides ud. Jeg fik så lov til at tage det med hjem og det passer jo meget godt siden jeg bor i Hals!


Ind ad døren til venstre står et lille sybord med matchende spejl og en gammel kiste som jeg har arvet efter min morfar. Billedet af mig har en af mine allerkæreste veninder malet og det betyder meget for mig. Kortet, som er et gammelt skolekort, er et jeg har fået af min mor og syns-tavlen, inderst inde er også fra min morfar - han havde sin egen lægepraksis.



Den store lampe er fra IKEA og jeg synes selv den er ret sej og passer godt til de ellers lidt gamle ting der står derinde. Jeg ønskede mig en gammeldags øreklapstol og jeg fik denne i fødselsdagsgave af min mand og vi har købt skindet i IKEA. Wall-E plakaten er ligeledes en fødselsdagsgave. Enhjørningen er fra Minions-filmen og den måtte jeg bare eje da jeg faldt over den på nettet.

Dominic-plakaten er en gave fra Tellerup og som i kan læse her, så er jeg meget meget glad for den!


Og så til bøgerne! Mit alfabetiske system (jo jo, man er vel bibliotekar - selv cd'erne står i alfabetisk orden) starter oppe under den venstre højtaler og snor sig ned over den store reol, lige en lille afstikker ud på den lille reol til venstre og så slutter det på den store reol til højre.

Som I kan se står der et anlæg øverst oppe. Det står der fordi jeg holder meget af at høre musik når jeg læser. Fx kan jeg ikke høre bestemte sange fra Michael Jacksons History-album uden at tænke på Harry Potter, eller Hoizers album uden at tænke på Demon Trappers. 


Her starter A og går ned til D.
Her er lidt mere D, som går til R.
Den lille afstikker. På øverste hylde er de bøger jeg har købt, men endnu ikke fået læst. Mellemste hylde er også ulæste bøger, samt de bøger jeg har skrevet lektørudtalelser til. Nederste hylde dækker resten af M.





Resten af R og til slut Å.


Min mands Jumbobøger har også fået lov til at komme ind på biblioteket og bo. Øverst på den reol er to stakke med bøger. Den ene er mine bøger lånt på biblioteket og den anden er de bøger jeg har fået til anmeldelse.



Så er vi næsten ude igen, men hvis man kigger til højre for døren vil man kunne se en snydehylde, som jeg fik i julegave for nogle år tilbage, samt en meget fin klokkestreng, som også er et arvestykke fra min morfar. Det fine skilt der hænger på spejlet med mit navn, har jeg selv lavet i sløjd i folkeskolen, jo jo!



Jeg håber I kunne lide den lille rundtur og måske andre bliver inspireret til at gøre det samme! Jeg vil i hvert fald gerne se hvor andre har deres bøger til at bo.

6 kommentarer:

  1. Hvor er det fint og hyggeligt!
    Jeg ønsker mig altså også et hus, hvor jeg kan have mit eget lille hjemmebibliotek! :')

    SvarSlet
  2. Dine bøger bor rigtigt fint. Jeg kan godt forstå, de nærmest springer ned i din taske, hver gang du nærmer dig en boghandel :-)

    SvarSlet
  3. Jeg har kun en lille bogreol! Ville ønske jeg havde et bibliotek! Det er så nice!

    SvarSlet
  4. Hvor har du dog mange bøger!!! :D <3

    SvarSlet
  5. Hvor ser det rum skønt ud - jeg glæder mig også sådan til engang at bo lidt større, så bøgerne rigtig kan komme til deres ret :) <3

    SvarSlet
  6. Orh, man bliver næsten helt misundeligt. Det ser rigtig dejligt og hyggeligt ud :D

    SvarSlet