torsdag den 4. februar 2016

Dave Eggers; The Circle

Dave Eggers; The Circle

Bagsidetekst:
Da Mae bliver ansat i firmaet The Circle, det mest magtfulde internetselskab i verden, tror hun, at hun har fået sit livs chance. Hun er mere end begejstret, da hun bliver vist rundt i The Circles imposante kontorlandskaber af glas, campusområdet og kollegieværelser for dem, der ender med aldrig at gå hjem. Hun er fascineret af firmaets dynamik, forført at den ultimative fællesskabsånd og visionen om, at alle er forbundne og online 24/7.

Ikke engang da Maes liv uden for The Circle og forholdet til forældrene og ekskæresten Mercer svinder mere og mere ind, og Maes egen rolle i virksomheden bliver mere og mere ... offentlig, aftager hendes begejstring. 

Det, der begynder som en fængslende historie om en ung idealistisk kvinde med ambitioner, forvandles til en højaktuel og tankevækkende thriller om personlig integritet og demokrati.

Den her bog har stået på min hylde siden efteråret. Jeg har tit kigget på den, både den på min egen hylde og dem der har stået på hylderne på mit arbejde. Nu har jeg endelig læst den og jeg vil sige at jeg er lige dele skræmt og fascineret af den.

I starten af bogen er tingenes tilstand accepterende - man er online, hele tiden, 24/7, hvert like, kommentar og deling betyder noget, men ikke alt. Jeg kunne sagtens relatere til hvordan det er på de sociale medier i dag, dog lidt overgjort, men det fanger og det er interessant. Jo længere ind i bogen og historien vi kommer, jo vildere og mere ekstremt bliver forholdet til de sociale medier. Der skal postes mere, kommenteres mere, deles mere, likes mere - mere, mere, mere! Der er ingen grænser for hvad Mae forventes at dele og efterhånden forsvinder Maes forbehold med hvad hun vil dele. Hun er blevet afhængig af alt det hun opnår.

Men der er en bagside. Mae flytter ind på kollegiet, hun siger sin lejlighed op og hun lader hele sit liv offentliggøre, hvilket medfører at hendes forældre langsomt trækker stikket, hendes ekskæreste - som hun egentlig finder rimelig irriterende - fjerner sig også og snart sover hun mindre og mindre, fordi hun skal kommentere, like og dele så meget som muligt.

Bogen danner et skræmmende aktuelt og stadig fremtidsagtigt billede af hvad der kan ske hvis (når?) de sociale medier bliver altopslugende. Undervejs kom jeg til at tænke på filmen The Joneses, som handler om en "familie" hyret af et reklamebureau til at gøre reklame for alt og jeg mener simpelthen alt. Målet er få deres omgangskreds til at købe tingene, hvilket selvfølgelig går helt galt. Sådan et aspekt har denne bog også - Mae skal anbefale så mange ting som muligt, jo bedre hun gør det, jo højere status for hun. Samtidig kom jeg også til at tænke på ungdomsbogen "Like me" af Thomas Feibel, som handler om hvad unge vil gøre for likes og kommentarer på de sociale medier og det er ikke så lidt endda!

At kalde det en thriller er måske for meget af det gode. Jeg sad flere gange og ventede på noget ekstra, noget der fik mig ud på kanten af stolen, det kom desværre aldrig. Det ødelægger dog ikke mit helhedsindtryk, der er, at det er en utrolig velskrevet, velovervejet og fascinerende historie.

Tak til People's Press for bogen (udleveret til bogbloggertræf 2016)

Fakta:
Forlag: People's Press
Original titel: The Circle
Udgivet i: 2013 (på engelsk) og 2015 (på dansk)
Antal sider: 459
4 ud af 5 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar