fredag den 25. juni 2021

Susanne Aalling Ovesen; "De andre" og "Rejsen" [Anmeldereksemplar]

Susanne Aalling Ovesen; "De andre" og "Rejsen" (Experimentet #1-#2) [Anmeldereksemplar]

Bagsidetekst til "De andre":
Sophia er lige blevet student, men hun har ikke lyst til at fejre det med de andre. Hun har det bedst alene, og når hun har tid for sig selv i familiens sommerhus ved Blåvand. Hvad Sophia ikke ved er, at der er en grund til, at hun er så anderledes end alle andre, hun kender. Og at der er nogen (eller noget), som holder øje med hende. Da Sophia i skoven bliver forfulgt og angrebet af noget, der tilsyneladende ikke er helt menneskeligt, tager hendes liv en uventet drejning. Det bliver fyldt med fare og makabre hemmeligheder, men også med et fællesskab, som hun aldrig havde troet det muligt, og måske endda med kærlighed. Hvis de kan få lov.

Det er efterhånden en del år siden jeg læste ”De andre” første gang, så for at være helt sikker på, at jeg kunne huske det hele, læste jeg den igen, inden jeg gik i gang med ”Rejsen”. Det var jeg glad for at jeg gjorde, for selvom jeg kunne huske historien i store træk, var der meget jeg havde glemt.

I ”De andre” opdager Sophia at hun ikke er som almindelige mennesker. Hun kommer i kontakt med en lille gruppe mennesker, der er som hende og sammen forsøger de at holde sig i sikkerhed, mens de undersøger hvad deres rolle egentlig er. I bind to, ”Rejsen”, tager Sophia med William til London og Prag for at finde ud af mere om hendes evner. Men de er på flugt og ingen steder lader til at være sikre for dem. 

I første bind skinner Sophias usikkerhed og ensomhed meget igennem. Hun har brug for at være alene for at lade op, men samtidig drages hun mod William, hans familie og måde at leve på. Ensomheden er erstattet med en usikkerhed over egne evner i andet bind. Sophia skal vænne sig til at andre ser hende som stærk og som en der er et godt kort at have på hånden i kampen mod fjenden. En fjende, vi stadig ikke er helt sikre på hvad er. Der er brødkrummer undervejs, men jeg synes ikke vi får et endegyldigt svar - måske fordi William og hans venner, heller ikke helt ved det.

Jeg ville ønske der var kælet lidt mere for sproget i begge bind. Der er indtil flere små slå/tastefejl, og selvom det kan være svært at undgå, er det bare irriterende at læse en bog med fejl. Jeg kunne heller ikke lade være med at trække tråde til "Twilight"-universet. Med en familie af "fremmede", der har lejligheder, penge og overnaturlige evner. Der er flere gange hvor jeg synes William og Jayden minder mig meget om Edward og Emmett. 

Alt i alt er det en udmærket fantasyfortælling - og fedt med noget der foregår i Danmark. Jeg blev desværre ikke fuldstændig opslugt, men jeg var godt underholdt og serien tager nogle spændende tvists undervejs. Jeg håber dog meget på et bind mere, da jeg er spændt på at se hvordan Sophia og Williams historie ender.

Tak til forfatteren for anmeldereksemplarer.

Fakta:
Udgivet i: 2019
Antal sider: 279 ("De andre") og 283 ("Rejsen")
4 ud af 6 stjerner

1 kommentar:

  1. God dag! Jeg er Martina Bonucci, og dette er min historie.. Efter 3 års brudt ægteskab efterlod min mand mig med tre børn, og mit liv blev ødelagt. Jeg ville afslutte det hele, jeg begik næsten selvmord, fordi jeg var så deprimeret. Jeg var så følelsesmæssigt deprimeret hele denne tid, og livet virkede meningsløst. På en skæbnesvanger dag, mens jeg surfede på internettet, stødte jeg på adskillige vidnesbyrd om Dr. Udama. Nogle mennesker vidnede om, at det bragte deres eks tilbage, nogle vidnede om, at det genopretter livmoderen og helbreder sygdomme med hans urter. Jeg var mere interesseret i forsoning med min mand, hvilket Dr. Udama muliggjorde på 3 dage. Nu er min mand tilbage, og vi har levet lykkeligt lige siden. Tak skal du have. Her efterlader jeg din kontakt til alle. E-mail: udamaada@gmail.com Ring / Whatsapp: +27 65 897 8226

    SvarSlet