torsdag den 24. februar 2022

Sally Rooney; Skønne verden, hvor er du

Sally Rooney; Skønne verden, hvor er du

Bagsidetekst:
Forfatteren Alice møder lagerarbejderen Felix og inviterer ham med til Rom. I Dublin er hendes bedste veninde Eileen ved at komme sig over sin kærestesorg, og hun genoptager sin gamle flirt med Simon, som hun har kendt siden hun var lille.

Alice, Felix, Eileen og Simon er stadig unge - men livet er ved at indhente dem. De begærer hinanden, de vildleder hinanden, de bekymrer sig over sex og over deres venskaber og den verden, de lever i. Står de som vidner i det sidste oplyste rum inden mørket? Vil det lykkes dem at finde troen på det skønne i verden?


Ok, hånden på hjertet, jeg havde nok ikke læst den her bog færdig hvis ikke det var fordi jeg skulle læse den sammen med Goodreadsgutterne. Jeg har ikke tidligere læst noget af Rooney, men hørt hende omtalt med roser mange steder. Jeg må bare indrømme at – i hvert fald lige den her – ikke er mig.

Vi følger Alice og Eileen der er barndomsvenner. De skriver lange e-mails til hinanden hvor de funderer over livet, den verden de lever i, hvorfor deres liv er som det er og meget. Disse e-mails, kører ofte ud af en tangent og jeg er ikke helt sikker på at jeg kan følge deres tankegange.

Alice har en flirt i gang med Felix – de har været på Tinderdate og til at starte med, lader det ikke til at de kan lide hinanden særlig godt og så alligevel. Det samme gør sig gældende med Eileen og hendes barndomscrush, Simon. Alle fire virker usikre på sig selv, på om de tilfredsstiller deres partnere og på hvad de andre synes. Intet af det føles sundt, hvis jeg skal være helt ærlig.

Jeg tror ikke jeg har læst en bog før, som helt klart blev overskuelig og medgørlig af at blive hørt som lydbog. Jeg tror ikke jeg var kommet igennem den, hvis jeg havde skullet læse den selv. Jeg ved ikke om det er mig der ikke er højkulturel nok, om jeg ikke forstår præmissen – for jeg kan godt se at den for nogen vil være et storslået indblik i 30+ personers følelsesliv, kvaler og tanker.

Jeg blev bare aldrig investeret i den. Jeg brød mig ikke synderligt meget om nogen af personerne, om skrivestilen (som dog fungerede på lydbog) og den kunne sagtens have været 200 sider kortere. Men jeg kan se potentialet – den bog er bare ikke for mig.

Fakta:
Forlag: Gutkind
Original titel: Beautiful World, Where Are You
På dansk ved: Karen Fastrup
Udgivet i: 2021 (på engelsk og på dansk)
Antal sider: 358
3 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar