onsdag den 15. marts 2023

Taylor Jenkins Reid; Evelyn Hugos syv ægtemænd

Taylor Jenkins Reid; Evelyn Hugos syv ægtemænd

Bagsidetekst:
Den aldrende Hollywood-diva Evelyn Hugo lader sig aldrig interviewe. Da hun opsøger den ukendte journalist Monique Grant for at blotlægge et stjernebestrøet liv med indædt ambition og stor, forbudt kærlighed, er det derfor intet mindre end en sensation. Og ingen er mere overrasket end Monique.

I skuespillerens overdådige lejlighed på Manhatten lytter Monique til fortællingen om et legendarisk liv fra 50’ernes Los Angeles til beslutningen om at forlade showbusiness i 80’erne – og selvfølgelige om de syv ægtemænd, hun fik og forlod undervejs. Monique mærker gradvist en ægte forbindelse til mennesket bag ikonet. Men da fortiden indhenter dem står det klart, at deres liv allerede er forbundet på tragisk vis.


Nu har den her bog været hypet på TikTok og Instagram i rigtig lang tid – og nu er jeg endelig kommet med på moden, så at sige …

Er den så hypen værd? Jeg er faktisk ikke helt sikker. Det er en ganske udmærket bog og jeg var både under- og fastholdt af historien hele vejen igennem. Der er dog en håndfuld steder hvor jeg synes det bliver lidt for meget – og det er også derfor at den ikke får fuld plade i stjerner.

Da Monique Grant bliver headhuntet til at skrive Evelyn Hugos selvbiografi, tror hun, at hun har skudt papegøjen – det tror vi som læsere egentlig også, selvom vi godt kan regne ud at der nok stikker noget under … men hvad? Evelyn Hugo har levet et interessant liv, af mangel på et bedre ord, og nu vil hun afsløre alle hendes hemmeligheder.

At spændingen først bliver udløst til sidst, kan jeg godt lide – måske havde jeg det lidt på fornemmelsen, men alligevel ikke helt.

Samtidig kan jeg godt lide at der er avisartikler fra Evelyns tid i rampelyset, hele nutidshistorien der fortælles fra Moniques synspunkt og så selve Evelyns liv, som bliver fortalt af hende selv. I lydbogen er der også tre forskellige indlæsere – hvilket også fungerer rigtig godt.

Det er sådan en bog der fascinerer. Den fortæller om et liv så langt fra mit eget at jeg har svært ved at forestille mig hvordan det må være. Og heri ligger det fascinerende. For Evelyn har ingen skrupler med at udnytte sig vej til toppen – om end hun på en eller anden måde bibeholder sin integritet. Samtidig giver den et indblik i Hollywoodlivet med fester, kærlighed, utroskab og meget mere.

Vil du læse ”Evelyn Hugos syv ægtemænd”, så køber du billet til en rejse du sent vil glemme og som vil underholde, chokere og fascinere dig.

Fakta:
Forlag: Politikens Forlag
Original titel: The Seven Husbands of Evelyn Hugo
På dansk ved: Simone Ejstrup
Udgivet i: 2017 (på engelsk) og 2022 (på dansk)
Antal sider: 443
5 ud af 6 stjerner

1 kommentar:

  1. Bestemt en spændende og underholdende bog. Lidt letkøbt slutning, men helt sikkert velskrevet.

    SvarSlet