fredag den 5. oktober 2018

Elle Kennedy & Sarina Bowen; Ham & Os [Anmeldereksemplar]

Elle Kennedy & Sarina Bowen; Ham & Os [Anmeldereksemplar modtaget som boggave af Flamingo]

Bagsidetekst af "Ham":
Jamie Canning har aldrig fundet ud af, hvorfor han mistede sin bedste ven for fire år siden. Hans fandenivoldkse, flabede roommate droppede ham fra den ene dag til den anden uden en forklaring. 

Ryan Wesleys største fortrydelse er, at han lokkede sin meget heteroseksuelle ven ud i et væddemål, der overskred grænserne, for deres venskab. Nu, hvor deres hold skal spille imod hinanden i det nationale collegehockeymesterskab, får han endelig en chance for at sige undskyld.

Jamie har længe ventet på svar, men mødet med Wes efterlader ham bare med endnu flere spørgsmål. Og da Wes melder sig til at være træner sammen med Jamie på en seks ugers hockeycamp, opdager Jamie overraskende ting og sager om sin ven - og en stor ting om sig selv.

Hånden på hjertet, jeg har aldrig læst en erotisk roman med et homoseksuelt par i hovedrollen. Jeg har læst om homoseksuelle før - også bøsser, men ikke noget der har været så eksplicit som denne. Jeg var meget spændt på hvordan det ville være at læse erotik når personerne var mænd. Misforstå mig ikke, jeg har intet imod bøsser eller homoseksuelle, jeg var bare spændt på hvordan det ville være at læse om deres sexliv.

Overraskende fungerede det virkelig godt. Måske var de første par gange lidt akavet, men efterhånden som historien skred frem, glemte jeg at det var mænd og i stedet så jeg bare to forelskede personer, der ville glæde hinanden. Det  havde jeg ikke ventet, men det var en glædelig overraskelse. Sexscenerne fungerer godt og de bliver ikke for meget på noget tidspunkt - faktisk synes jeg de er meget ærligt og ærbødigt beskrevet. Man kan mærke deres usikkerhed og lyst til at det skal ske og det lykkedes forfatterne at give mig røde kinder og hjertebanken - ligesom når jeg læser "almindelig" erotik.

Jeg nød virkelig at læse begge bøger. Historien har et realistisk udviklings tempo og flowet i fortællingen fungerer godt. Vi skifter mellem at høre fra Wes og Jamie og det giver et rigtig godt indblik i deres følelser, forvirring og forståelse for den anden part. Det tog ikke lang tid at læse, men jeg mindes dem stadig med glæde, fordi der var en tilpas mængde drama og humor. I og med at det er to mænd og to professionelle idrætsudøvere, er humoren meget sarkastisk og sort, hvilket bare spiller fungerer rigtig godt. Jeg kan sagtens se Wes og Jamie joke med hinanden og deres holdspillere for mit indre blik. Den alvorlige side af bogen behandles også rigtig godt, netop det med at springe ud som homoseksuel og hvad det valg kan have af betydning. Wes har været det hele igennem og har fået hård hud, men er stadig skrøbelig, for han har aldrig villet nogen, som han vil Jamie - og hvad hvis Jamie ikke vil ham?

Jeg har hørt det meste af begge bøger som lydbog og jeg vil sige at det var virkelig fedt at høre to mandlige stemmer læse bøgerne op. Det ville have været en helt anden læseoplevelse - ikke nær så virkelighedstro - hvis det havde været en kvindelig oplæser. Samtidig passer begge stemmer rigtig godt til Wes og Jamie. Jeg har tidligere hørt på dem begge, og de har en god oplæserstemme. Dog irriterede det mig grænseløst at "Jamie" lavede stemmer når han skulle snakke som andre. Især når han skulle sige noget Wes sagde. Det passede slet ikke med den stemme som "Wes"-indlæseren læser med. Jeg ved ikke om han gjorde det for at vise at nu var det andre der sagde noget, men det ødelagde virkelig Jamies kapitler for mig.

Det ødelagde dog på ingen måde min samlede læseoplevelse! Bøgerne er skønne. Stemningen er i tråd med både "Off-Campus" og "Game on" og det er virkelig en genre der efterhånden står mit hjertet nært. Selvom det nok ikke vil blive kategoriseret som stor kunst, er det alligevel en genre der kan give mig en virkelighedsflugt, kan få mig til at smile og græde og få mit hjerte til at banke lidt hurtigere end normalt - og hvis en god historie ikke skulle kunne gøre netop det, så ved jeg ikke hvad en god historie skal kunne. Jeg er i hvert fald hooked og siger gerne "ja tak" til mere!

Tak til Flamingo for overraskelsespakke!

Fakta:
Forlag: Flamingo
Original titel: Him
Udgivet i: 2018 (på dansk)
Antal sider: Ham - 304, Os - 285
6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar