onsdag den 24. oktober 2018

Sophie Kinsella; Mit knap så perfekte liv [Anmeldereksemplar]

Sophie Kinsella; Mit knap så perfekte liv [Anmeldereksemplar modtaget fra Flamingo]

Bagsidetekst:
Katie Brenner har det perfekte liv: en lejlighed i London, et glamourøst job og et supercool Instagram-feed. Ok, så sandheden er, at hun lejer et lillebitte kosteskab af et værelse, må pendle til sit knap så drømmeagtige job hver morgen, og det liv hun deler på Instagram, er egentlig ikke hendes eget. Da Katie møder Alex, der udover at være partner i firmaet, er sjov og charmerende og interesseret i hendes ideer, fornemmer hun, at hendes held er på nippet til at vende - indtil hun opdager, at han har en affære med hendes supersuccesfulde chef, Demeter. Og Katies knap så perfekte liv braser sammen, da hun bliver fyret og slukøret og jobløs må flytte hjem til sin far, der er ved at etablere en luksuscampingplads langt ude på landet. Da Demeter og hendes familie ved et tilfælde booker en ferie der, ser Katie en chance for at få hævn over den kvinde, der knuste hendes drømme. Men måske har de mere til fælles, end det ser ud til. Måske har hun taget fejl af Alex. Og måske har Demeter - kvinden, der tilsyneladende har alt - i virkeligheden ikke så perfekt et liv?

Hånden på hjertet, jeg har kun læst en bog fra Sophie Kinsellas hånd og det var en børnebog. Ja, jeg ved det. Mange ryster nok på hovedet over at jeg aldrig har læst "Shopaholic"-serien, men ja, det har bare aldrig lige været mig. Jeg ved ikke helt hvorfor, nok på samme måde, som jeg ikke er begejstret for "Bridget Jones". De er sjove nok, men jeg er ikke god til pinlig. Da jeg modtog denne bog i posten, blev jeg dog enig med mig selv om, at give hende et forsøg mere. Det er jeg glad for at jeg gjorde!

Jeg kunne rigtig godt lide stemningen og beskrivelserne af omgivelserne i bogen. Jeg har kun været i London én gang før, men jeg kunne sagtens fornemme byens hektiske liv, at stå sammenpresset i en metro, de små cafeer hvor man kan købe fine (og dyre) kager. Jeg kan også godt fornemme den landlige idyl i Somerset og den afslappede holdning der er til tingene. Jeg fik næsten helt selv lyst til at booke en tur i en jurte og tage en tur på ferie.

Katies kamp for at passe ind er også godt beskrevet. Det er aldrig sjovt at føle sig udenfor, og når man tilmed gør alt hvad man kan for at lave om på sig selv, så man passer bedre ind, men det ikke virker - så er det bare ekstra træls! Hun forsøger at holde humøret oppe ved at poste ligegyldige, men flotte billeder på Instagram, for at bibeholde illusionen om at alt går som det skal. Kender vi ikke alle til det? Kun at poste det billede hvor man smiler pænest, håret sidder bedst eller solen skinner på den helt rigtige måde? Jeg er glad for at hun bliver klogere og rent faktisk begynder at poste billeder af hvordan livet også kan være.

For det kan ikke altid være perfekt. Selv Katies perfekte chef er ikke perfekt. Jeg tror det er en vigtig lektie vi kan tage med fra denne bog. Jeg tænker tit på dem jeg selv følger på Instagram som udelukkende lægger smukke, æstetiske billeder op og skriver tekster om alt bare går som smurt i olie. Det kan simpelthen ikke passe at alting, altid er perfekt. Der må være skår i glæden. Der må være den dag hvor man træder i en hundelort. Hvor håret ikke vil sidde eller man får en parkeringsbøde. Det viser denne historie også: at selv de mest perfekte, kan have en dårlig dag og det er helt ok! Det skal der være plads til - vi er alle mennesker og det er menneskeligt at fejle.

Jeg hyggede mig meget med at læse bogen. Den var underholdende og lige tilpas pinlig - det blev ikke overdrevet eller for meget, men noget jeg sagtens kunne forestille mig kunne ske i den virkelige verden. Nu kan jeg ikke sammenligne med "Shopaholic", men jeg vil alligevel anbefale den hvis du vil have en god historie, med både kærlighed og drama.

Tak til Flamingo for overraskelsespakken med bogen.

Fakta:
Forlag: Flamingo
Original titel: My not so perfect life
Udgivet i: 2017 (på engelsk) og 2018 (på dansk)
Antal sider: 408
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar