torsdag den 21. april 2022

Christine Lind Ditlevsen; Som om natten varer evigt [Uopfordret anmeldereksemplar]

Christine Lind Ditlevsen; Som om natten varer evigt
[Uopfordret anmeldereksemplar]

Bagsidetekst:
I det tidlige morgengry sniger Louis sig væk uden at vække sin kæreste. Han smider de vigtigste ting i en taske og stikker af fra efterskolen i retning mod København. Han har et mål. Måske.

Sådan begynder de første timer af en weekend på slingrekurs, hvor Louis på alle mulige måder forsøger at undgå sit mål, mens han møder nye mennesker - og måske mest af alt sig selv, som han virkelig er.

Ungdomsromaner som ”Som om natten varer evigt” er lidt spøjse for mig at læse – for på den ene side kan de rå og realistiske ungdomsromaner være svære for mig at komme igennem, netop fordi de er rå, ufiltrerede og de går helt tæt på. På den anden side synes jeg det er interessant læsning, fordi jeg får et indblik i en hverdag og et liv, jeg normalt ikke ser.

Louis tager fra sin efterskole en tidlig morgen og tager afsted mod København. Han har egentlig et mål med sin tur, men ender med at opleve alt andet, end det han var taget ud for at opleve. Som læser holdes vi lidt hen i det uvisse om hvad han egentlig ville, men som historien skrider frem, står det klart for os.

Undervejs lærer Louis en hel del ting. At nogle fremmede er venlige og vil gå langt for at hjælpe, men at man ikke skal tale grimt til dem. At man altid kan nasse sig til en smøg og en øl. At det at kysse med en man holder af, er det bedste i verden og at fortiden ikke sådan kan gå i glemmebogen og hviskes ud.

Måske bliver det bare for meget for mig. Jeg kan sagtens se det hele for mig, men selvom jeg kan se følelserne, rammer de mig ikke. Louis irriterer mig. Han gør dumme ting for at undgå det han egentlig burde. Han tager ikke ansvar for sine handlinger, men stikker af når lokummet brænder. 

Jeg kan sagtens se at romanen kan noget. Den vil helt klart være en fed bog at arbejde med i gymnasiet - den er kort og kontant og handlingen foregår over meget kort tid. Samtidig er der masser af ting man kan snakke om og diskutere undervejs. Desværre var den bare ikke lige mig. 

Tak til Jensen & Dalgaard for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Jensen & Dalgaard
Udgivet i: 2022
Antal sider: 154
4 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar