tirsdag den 5. april 2022

Stephen Fry; Mythos, Helte og Troja

Stephen Fry; Mythos, Helte og Troja

Bagsidetekst på "Mythos":
Stephen Fry indfanger den græske mytologis vidunderlige historier og deres relevans for den moderne læser.

De græske myter er blandt de mest indflydelsesrige historier, der nogensinde er blevet fortalt, nedarvet gennem årtusinder. De har inspireret forfattere og kunstnere fra Shakespeare til Michelangelo og fra James Joyce til Walt Disney.

Historierne er dybt forankret i den vestlige kulturs DNA. I Stephen Frys hænder bliver fortællingerne om titanerne og guderne en underholdende og veloplagt indføring i krigsførelse, rivalisering, erotik, bedrag, livsvisdom, triumf og tragedie. 

Som jeg har nævnt flere gange, har jeg en svaghed for mytologier – nordisk, finsk og især den græske har en særlig plads i mit hjerte. ”Erik Menneskesøn” og Rick Riordans bøger er læst med stor fornøjelse. Da jeg var barn, hørte jeg ”Maïa og Alexander” i radioen og senere på kassettebånd og jeg elskede det – gør det stadig. Derfor var det en glædelig overraskelse af fortælleren i ”Maïa og Alexander” også har indlæst ”Mythos”.

Det her er bøger jeg gerne ville eje, så jeg har selv købt dem - også selvom jeg faktisk har hørt dem alle tre på lydbog. Her gør Karsten Pharao et glimrende arbejde med at læse genfortællinger af mange af de græske myter. Dog indlæser han kun "Mythos" og "Helte" og jeg var lidt trist over at han ikke også læste den sidste, "Troja". Her er det Peter Carstens der læser op, og selvom han gør det udmærket, er det ikke helt det samme.

I "Mythos" er det mange af de kendte myter Stephen Fry har genfortalt. Han gør det med indlevelse og humor – her snakker vi humor på niveau med Riordan. Selvom jeg kender mange af myterne, var der bestemt også mange jeg ikke kendte og jeg nød hver time af lydbogen.

Vi begynder helt tilbage ved begyndelsen og arbejder os langsomt op igennem både titaner, guder, mennesker, halvguder og meget mere. Man behøver ikke have et kendskab til den græske mytologi for at finde bogen interessant og den kan fint læses af unge (14+) læsere også.

Kort efter jeg havde hørt ”Mythos” gik jeg videre til ”Helte”. Vi forbliver i det antikke Grækenland og omegne, men nu er det heltene der er i fokus. Herkules, Thesus, Jason og så videre. Igen er myterne fortalt med humor og indlevelse og selvom den er noget længere end ”Mythos” fik siderne hurtigt ben at gå på – især med endnu en skøn oplæsning af Karsten Pharao.

Nu har jeg så hørt sidste del, eller hvad man kan kalde det, "Troja". Denne historie kendte jeg også godt - har både læst bogen i gymnasiet, i min fritid og set filmen, men alligevel var det forfriskende at læse/høre den igen. Der er mange små detaljer jeg ikke kendte og selvom alle de græske navne kan være forvirrende, nød jeg det rigtig meget.

Alt i alt er det tre meget underholdende, lærerige og spændende bøger. Det er til dig der elsker at dykke ned i mytologier. Til dig der gerne vil læse flere fagbøger, uden at de føles som fagbøger (hvis det giver mening).

Bøgerne er købt på Plusbog.dk

Fakta:
Forlag: Modtryk
Original titel: Mythos: The Greek Myths Retold, Heros: Mortals and Monsters, Quests and Adventures, Troy
Udgivet i: Mythos, 2017 (på engelsk) og 2018 (på dansk), Helte, 2019 (på engelsk og dansk), Troja, 2020 (på engelsk) og 2021 (på dansk)
Antal sider: Mythos; 419 sider, Helte; 475 sider, Troja; 349 sider
Antal stjerner:
Mythos: 6 ud af 6 stjerner
Helte: 6 ud af 6 stjerner
Troja: 6 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar