fredag den 6. november 2020

Anna James; Tilly og bogvandrerne [Anmeldereksemplar]

Anna James; Tilly og bogvandrerne (Den magiske boghandel, #1) [Anmeldereksemplar]

Bagsidetekst:
Siden Tillys mor forsvandt på mystisk vis, har Tilly søgt trøst i de historier hun finder i sine bedsteforældres boghandel, Pages & Co., i London. Men da to af de fiktive personer som Tilly holder allermest af - Anne fra Grønnebakken og Alice fra Eventyrland - dukker op i boghandelen, bliver Tillys opdigtede eventyr pludselig meget virkelige. Ikke alene kan hun nemlig følge efter Anne og Alice ind i deres fantastiske verdener, hun opdager snart at hun kan rejse ind i enhver bog hun vælger. Men fare lurer bag hver bogside ...

Det her er en bog for de børn, unge og voksne der elsker bøger. Udover at det er en spændende historie om familiehemmeligheder, forsvundne mødre, spirende venskaber og de følelser man kan tumle med som tween, så er det nemlig en hyldest til bøgerne. Til den magi vi kan finde i de trykte sider. Til de eventyr som bøgerne giver os og ikke mindst de venskaber vi får med vores yndlingspersoner.

Dog vil jeg sige at man skal være en stærk læser for at finde bogen interessant og medrivende. Selvom historien er rigtig spændende og har et godt flow, kan sproget til tider virke knudret og tungt. Jeg læser normalt hurtigt, men jeg var overraskende længe om at læse den her - og jeg giver det lidt tunge sprog, skylden.

Jeg er pjattet med ideen om at kunne rejse ind i bøgerne. Altså ikke bare den rejse vi foretager os når vi læser bogen. Nej, sådan helt fysisk at rejse ind i bogen. Hvis jeg kunne det, uha, så er der godt nok mange steder jeg gerne ville besøge. Tilly opdager evnen til rejse ind i bøgerne da hun møder Anne (med E) og Alice - to af hendes yndlings fiktive personer. Og herefter begynder der for alvor at ske ting og sager.

Der er rigtig mange fine momenter i bogen og jeg glæder mig helt sikkert til at læse videre - jeg håber i hvert fald at der kommer mange flere historier. Det er den slags historier man godt kan læse sammen og jeg håber da at jeg kan nyde den sammen med Iris når hun bliver lidt større eller at hun måske endda selv vil læse den.

Tak til Bog & Idé for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: HarperCollins Nordic
Original titel: Tilly and the Bookwanderers (Pages & Co., #1)
Oversat af: Mich Vraa
Udgivet i: 2018 (på engelsk) og 2020 (på dansk)
Antal sider: 397
5 ud af 6 stjerner

Læs mere om bogen her
Læs mere om forfatteren her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar