tirsdag den 26. oktober 2021

Leigh Bardugo; Når ulve hersker [Anmeldereksemplar]

Leigh Bardugo; Når ulve hersker (King of Scars, #2) [Anmeldereksemplar fra Carlsen Puls]

Bagsidetekst:
Dæmonen i Nikolai tørster efter at slippe fri og gå amok på Ravkas fjender. Det kan ændre krigens gang, men Nikolai ved, at prisen for at afsløre sin dystre skygge for omverdenen kan blive for høj.

Dragen i Zoya længes efter, at hun åbner "døren" for den, så hun kan forenes med dens kræfter og evner. Men Zoya ved, at når først hun finder nøglen til denne "dør", vil intet være som før!

Døden er Ninas faste følgesvend, og de er ligefrem på god fod med hinanden. Den bliver i hvert fald en afgørende partner i en strategi, der kan blive Ravkas sidste chance.

Det er tre magtfulde spillere, der gør klar til det endelige opgør med fjenden i Fjerda, da et uforklarligt mørke pludselig hærger og dræber alt på sin vej. Hvem står bag? Og hvordan overvinder man en uovervindelig kraft i et splittet rige?


Den store finale! … og så alligevel ikke, for slutningen lægger bestemt op til mere Grishaverse og jeg er SÅ klar!

Jeg havde høje forventninger til ”Når ulve hersker” og de blev på sin vis indfriet. Jeg havde forventet et finmasket net af hemmeligheder og skjulte dagsordener. At brødkrummer, jeg som læser, skulle følge og plottvist der fik mig til at vende siderne hurtigt. Alt det fik jeg også. Men alligevel manglede jeg lige det ekstra.

Jeg nød virkelig gensynet med Nikolai, Zoya og Nina. Jeg nød deres indre og ydre kampe. Deres kvaler, tab og sejre. Der er en virkelig god kemi mellem Nikolai og Zoya, og selvom Ninas historie udspiller sig sideløbende med deres, fornemmer vi alligevel tilhørsforholdet. Nina vil gøre alt for grishaerne – og hun har allerede givet mere end rigeligt. Selvom hun er knust, kan hun ikke lade være med at håbe på en bedre fremtid. En fremtid hvor hun kan tillade sig at være lykkelig. Det samme gælder for Nikolai og Zoya. De vil det samme, og så alligevel ikke – for helligere midlet målet?

Leigh Bardugo har skabt et fantastisk univers med et gennemført samfund, med magi, med sagn og myter og ikke mindst et persongalleri hvor ingen er rigtig gode og ingen rigtig onde. Selvom vi hader Mørkningen, kommer vi også til at forstå ham bedre. Selvom vi hader general Jarl Brum forstår vi også at han handler fordi han ikke ved bedre. Der er gråzoner alle steder og jeg synes det er fedt at alle, på en eller anden måde, må lide for deres sejre.

Jeg elsker dette univers og jeg håber at dette ikke var sidste gang jeg får lov til at besøge det. Om ikke andet kan jeg glæde mig til sæson to af ”Shadow and Bone” på Netflix, også selvom det ikke helt er det samme. 

Tak til Carlsen Puls for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Carlsen Puls
Original titel: Rule of Wolves
På dansk ved: Elisabeth Kiertzner
Udgivet i: 2021 (på engelsk og dansk)
Antal sider: 512
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar