onsdag den 7. september 2022

Stine Bahrt; Mekaniske hjerter

Stine Bahrt; Mekaniske hjerter (Urværkerne, #2)

Bagsidetekst:
Med tilbageholdt åndedræt rører jeg ved den næsten usynlige cirkel. Det summer i fingerspidserne og i mit hoved. Evnen ligger efterhånden som en forlængelse af mine tanker, og jeg behøver ikke engang koncentrere mig. Portalen åbner sig.

Splittelsen mellem urværkere og evneløse vokser. Nil er fanget i konfliktens midtpunkt, og hvis hun skal redde dem hun elsker, må hun få kontrol over sin feyevner. Dorian har lært, at han må passe på sit hjerte, selv hvis det betyder, at han må give slip på Nil. Og da menneskehedens overlevelse trues, står han over for en skæbnesvanger beslutning. Men Kuppelbyens fjender er langt farligere, end nogen af dem kunne forestille sig.


Jeg roste første bind i den her serie fordi det var fedt med noget gennemført, velskrevet og spændende dansk steampunk – bind to her, er – efter en lidt lang start – ligeså god som første bog.

Første halvdel af bogen er lidt langsom i optrækket. Der er virkelig mange tanker fra Nil om usikkerhed, om hun gør det godt nok og om Dorian nu stadigvæk er interesseret – og om hun er interesseret i ham. Det blev faktisk lidt meget at læse om – jeg beklager, kære forfatter. Som med trekantsdramaet i første bind, bliver det lidt overgjort.

De mange referencer til at møtrikker inden i dem skurede, små urværker der slog og hvilke andre sammenligninger der blev lavet, blev også lidt i overkanten. Heldigvis bliver det bedre i anden halvdel – der synes jeg ikke det var nær så slemt. Samtidig er der en samtale jeg synes mangler – men det kan jeg ikke komme mere ind på uden at spoile alt for meget, så det må være op til jer om I også synes den mangler.

Da vi var kommet os over startvanskelighederne bliver historien ligeså spændende som jeg havde håbet den ville være. Forfatteren har virkelig formået at skrive en kompliceret historie med mange informationer, tidslinjer og ja, nærmest hovedbrud over hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke kan. Det er rigtig godt fundet på – og endnu vigtigere, rigtig godt udført! Cadeau for det!

Samspillet mellem Nil og de andre er også stadig stærkt og det føles troværdigt. Som ung tumler man følelser om utilstrækkelighed, usikkerhed og nervøsitet for at skuffe dem der stoler på en. Samtidig skal Nil (og Dorian) finde ud af om de stadig vil have hinanden, eller om de er kommet videre.

Jeg håber ikke at dette er sidste bind i serien – jeg er i hvert fald klar på flere eventyr!

Bogen er modtaget i forbindelse med udarbejdelse af lektørudtalelsen. 

Fakta:
Forlag: Krabat
Udgivet i: 2022
Antal sider: 486
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar