onsdag den 28. februar 2024

Penelope Douglas; Credence

Penelope Douglas; Credence

Bagsidetekst:
Tiernan de Haas doesn’t care about anything anymore. The only child of a film producer and his starlet wife, she’s grown up with wealth and privilege but not love or guidance. Shipped off to boarding schools from an early age, it was still impossible to escape the loneliness and carve out a life of her own. The shadow of her parents’ fame followed her everywhere.

And when they suddenly pass away, she knows she should be devastated. But has anything really changed? She’s always been alone, hasn’t she?

Jake Van der Berg, her father’s stepbrother and her only living relative, assumes guardianship of Tiernan who is still two months shy of eighteen. Sent to live with him and his two sons, Noah and Kaleb, in the mountains of Colorado, Tiernan soon learns that these men now have a say in what she chooses to care and not care about anymore. As the three of them take her under their wing, teach her to work and survive in the remote woods far away from the rest of the world, she slowly finds her place among them.

And as a part of them. She also realizes that lines blur and rules become easy to break when no one else is watching. One of them has her. The other one wants her. But he… He’s going to keep her.


Penelope Douglas skriver dark romance – og det er altså virkelig ikke for børn eller unge, for den sags skyld!

Jeg begyndte på ”Credence” i oktober, men kunne godt mærke at det ikke var lige der jeg skulle læse den bog og det er jeg glad for at jeg gjorde. Selvom jeg stadig er lidt i tvivl om bogen overhovedet var noget for mig, er jeg glad for at jeg nu er færdig med den.

Selvom jeg efterhånden har læst en del dark romance, er der ikke nogen af dem der har chokeret mig på samme måde som den her. Jeg har været både skræmt og fascineret … og skræmt over at jeg fandt det fascinerende.

Som bagsideteksten fortæller, sendes Tiernan op til sin sted-onkel i Colorados afsides bjerge. Her skal hun for det første vænne sig til at være omkring mennesker, der forventer noget af hende og som gerne vil hende. Samtidig skal hun lære at klare sig selv og leve et sted uden de moderne bekvæmmeligheder hun er vant til.

Men hun skal også lære at leve sammen med tre mænd der er vidt forskellige. Jake er den voksne der tager vare på dem alle sammen, men samtidig søger han kærlighed og nærhed. Noah er den udadvendte, der drømmer om et liv væk fra bjergene med motorcross, sponsorater og et fedt liv. Kaleb lider under en frygtelig oplevelse og forsømmelse fra morens side – der har gjort at han ikke har sagt noget siden han var fire år.

Alle tre mænd er meget forskellige og har meget forskellige syn på livet – dog med den lighed at de har mange kvinder på besøg, noget som både frastøder og fascinerer Tiernan. Hun fascineres så meget at hun spiller op til alle tre på hver sin måde og ender med at være i seng med dem alle tre – ikke på samme tidspunkt, eller jo, med to af dem …

Og det er nok her kæden lidt hopper af for mig. For jo, jeg har læst noget mørkt romance der også har været grænseoverskridende, men ikke på samme måde som det her. Hun bliver ikke tvunget, men går selv ind til samværet med lyst og iver. 

Samhørigheden eller mangel på samme mellem de fire personer bringer alt det mørke, al usikkerheden og sårbare frem i dem alle, men samtidig formår forfatteren at skrive en troværdighed og forståelse frem også.

Der er også uventede ting i bogen og jeg vil sige at sidste halvdel var bedre end den første, men man skal stadig lige være opmærksom på hvad man går ind i.

Hvis ikke du er til age-gap-romance eller ”forbudt” kærlighed og nogle moralske grå personligheder, skal du ikke gå i gang med denne bog. Som sagt, måtte jeg også tage en pause i den og det tror jeg var sundt.

Jeg ville egentlig gerne have givet flere stjerner, men det er virkelig ikke en bog for alle – og det var ikke det hele der var noget for mig.

Dog vil jeg sige at Penelope Douglas virkelig kan skrive. Det var en utrolig velskrevet historie og jeg skal helt klart læse nogle af hendes andre bøger. 

Fakta:
Forlag: Independtly published
Udgivet i: 2020
Antal sider: 470
3 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar