onsdag den 22. maj 2024

Nathali og Bettina Liane; Flænger i tiden [Anmeldereksemplar]

Nathali & Bettina Liane; Flænger i tiden (Awen, #3) [Anmeldereksemplar]

Bagsidetekst:
Aia er i sorg. I flere måneder har hun lukket sig inde i sin kahyt på vogternes skib Galathea, men ved Sigøjnernes Midnatsgilde opdager hun, at der måske findes en måde at genoplive de døde på. På trods af risikoen for at det ender galt, gennemfører Aia et tvivlsomt ritual, men kort efter breder mystiske tidsforstyrrelser sig på Galathea, og folk begynder at forsvinde. Har det noget med ritualet at gøre? Og findes der en måde at stoppe det på?

Endelig fik jeg taget mig sammen til at læse videre i den her serie. Jeg har ingen undskyldning for hvorfor det har taget mig så lang tid, andet end jeg er kæmpe mood-reader og ja, jeg skulle lige være klar.

For anden bog i serien, ”Arven fra fortiden”, efterlod mig rimelig ødelagt, for at sige det på en pæn måde. Det var virkelig en hård slutning, som gjorde rigtig ondt. Og måske derfor har jeg været lidt nervøs for at gå i gang med tredje bog… af frygt for samme grad af ødelæggelse.

Som med de to første bøger er der ikke sparet på action og spænding, samtidig skal der svares på en hel masse spørgsmål – og vi får ikke engang svar på dem alle.

Samtidig er ”Flænger i tiden” væsentlig mørkere end de to foregående. Aia er helt nede i kulkælderen og kan slet ikke samle sig om at komme videre – og selv da hun øjner et lys og et håb, er der ingen garantier for at det går som hun ønsker. Man skal ikke blande sig i døden og alle valg koster på den ene eller anden måde.

Det er en mørk historie, men der er alligevel lyspunkter og de opvejer den trykkede stemning. Der er flere rigtig fine stemningsfulde scener jeg sagtens kunne se for mit indre blik. Samtidig indser Aia hvor meget hendes venskaber er værd og at de, selvom hun er svær at være sammen med, støtter hende.

Det er yderst velskrevet fantasy og har man læst de to første i serien, skal man endelig ikke snyde sig selv for den her. Den behandler dog lidt mørkere temaer, så det skal man lige være obs på inden man går i gang. Samtidig bliver Aia også udsat for ret forfærdelige ting, der er meget detaljeret beskrevet, så det skal man også kunne rumme.

Men kan man det, så er det en fabelagtig historie, der bestemt holder niveauet og jeg glæder mig til at læse videre.

Tak til forlaget for anmeldereksemplar.

Fakta:
Forlag: Turbine
Udgivet i: 2023
Antal sider: 512
5 ud af 6 stjerner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar